CD Recensies

3/5
Mahler, Berg, Webern en Zemlinsky, Fin de siècle | Chimaera Trio | MDG Scene

Zoutleeuw-Breda. Ongeveer 145 kilometer. Iets meer dan 76 minuten met de wagen. Precies de duurtijd van de tweede CD van het Nederlandse Chimaera Trio. Het ensemble koos met Mahler, Webern, Berg en Zemlinsky voor muziek die de rit naar Breda te lang deed duren. Een moeilijke muziekkeuze van klarinettiste Annemiek De Bruin, celliste Irene Kok en pianist Laurens de Man.

4/5
Mauro Giuliani, Grands duos | Berten D’Hollander & Nicolas Lestoquoy

Met de CD Grands duos, volume 2 brengen fluitist Berten D’Hollander en gitarist Nicolas Lestoquoy voor de tweede keer de minder bekende Italiaanse gitarist en componist Mauro Giuliani in de aandacht. En terecht, want deze componist uit de vroege 19de eeuw verdient met zijn afwisselend speelse en ingetogen melodieën om gehoord te worden. De CD brengt een verzameling van verschillende duetten, waaronder een zevental nocturnes en een pot pourri, maar dan met muziek in plaats van planten en kruiden.

4/5
BRAHMS, 3 Sonates │ Michael Collins en Stephen Hough │ BIS Records

Van nu en Straks was tussen 1893 en 1901 een vernieuwend, fin-de-siècle tijdschrift voor Vlaamse jongeren. In de redactie zaten ondermeer Cyriel Buysse, August Vermeylen, James Ensor en Stijn Streuvels. Niet te verwonderen dus dat de klemtoon van Van nu en Straks lag op literatuur en beeldende kunsten. In 1994 maakte Romain Debbaut voor het toenmalige BRT een reeks met dezelfde titel. In deze televisiereeks werd uitgelegd hoe de industrialisering en de economische toestand model stond voor de vernieuwende literatuur en bij uitbreiding daarvan de kunsten in Vlaanderen. De begintune van deze reeks leerde ik pas enkele jaren geleden toevallig kennen. Het was het bijzonder mooie allegretto grazioso uit de eerste sonate in F mineur voor klarinet en piano van Johannes Brahms.

4/5
Luigi Concone | Rachel Talitman & Mavroudes Troullos | Harp & Co
De liefhebbers van harp en fagot kunnen met deze dubbel-CD van harpiste Rachel Talitman en fagottist Mavroudes Troullos hun hartje ophalen: daarop muziek van de voor ons tot nu toe totaal onbekende Italiaanse componist Luigi Concone. Concone zou in de eerste helft van de 19de eeuw geboren zijn in Turijn. Hij zou er leraar geweest zijn en muzikant aan de kapel van de Turijnse vorst. Verder zou hij, volgens de tekst in het bijhorende CD-boekje, gewoond en gewerkt hebben in Parijs. Wat niet vermeld wordt, is of Luigi Concone dan gelinkt kan worden aan de eveneens in Turijn geboren en in Parijs gewerkte zangleerkracht en componist Giuseppe Concone (1801-1861).
4.5/5
Specchio Veneziano | Le Consort | Outhere Music/Alpha Classics

De Venetiaanse Spiegel die Le Consort ons voorhoudt deed me onwillekeurig denken aan back-to-back. Die term komt uit de tijd dat DJ’s vinylplaten draaiden tijdens een set. Op het moment dat de ene DJ een plaat aan het inmixen was, stond de ander met zijn rug naar het publiek in zijn platencollectie te grabbelen. Rug-aan-rug dus, letterlijk. De kunst van dit soort sets was om elkaar te pushen het beste van zichzelf te geven.
Met Specchio Veneziano daagt het jonge Franse kwartet Le Consort twee Venetiaanse componisten uit: Antonio Vivaldi (1678 – 1741) en Giovanni Battista Reali (1681 – 1751).

4.5/5
Naissance | Svenja Van Driessch & Liebrecht Vanbeckevoort | Antarctica

Naissance is de debuut-CD van de veelbelovende violiste Svenja Van Driessche, waarin ze krachten bundelt met pianist Liebrecht Vanbeckevoort. Ze kozen daarbij o.a. voor werk dat minder gekend is door het publiek, zoals de sonate voor viool en piano van de Franse componist Francis Poulenc (1899-1963). Opvallend daarbij is dat beide instrumenten de boventoon voeren, beurt om beurt. Een opmerkelijk pareltje van symbiose, het beluisteren meer dan waard.