Suite in A van Georg Friedrich Händel (HWV 426)

Georg Friedrich Händel
Georg Friedrich Händel in 1733

Nauwelijks 100 jaar geleden was het nog bon ton om de klaviermuziek van Händel, Bach en Scarlatti op piano uit te voeren. Terwijl van een piano in de tijd van deze componisten uiteraard nog geen sprake was. Sinds de tweede helft van de twintigste eeuw wordt de muziek daarom weer vaker uitgevoerd op het klavecimbel, waarvoor ze geschreven is. Zeker voor de klaviersuites van Händel is dat het geval.

Het openingsstuk van het derde concertseizoen van Klassiek in de Kapel is de Suite in A van Händel, op klavecimbel gespeeld door Wouter Dekoninck, tijdens het openingsconcert waarin Telemann en Händel het gezelschap krijgen van Matthias Vanden Gheyn, een componist die precies 300 jaar geleden werd geboren en gedoopt in Tienen.

Er valt best wat te vertellen over deze suite. Ze maakt deel uit van een reeks van 8 suites die in 1720 door Händel zelf werden uitgegeven. De componist deed dat in zeven haasten, nadat hij had ontdekt dat er illegale kopieën van de suites in handen gekomen waren van de Amsterdamse uitgever Roger. Omdat er in die tijd weinig of geen sprake was van auteursrechten wilde Händel voorkomen dat ze door de Nederlanders eerst op de markt zouden worden gebracht.

Hij schreef daarover: “Ik was verplicht enkele van de volgende lessen te publiceren, omdat er klandestiene en onjuiste kopieën van in het buitenland waren terechtgekomen. Ik heb meerdere nieuwe stukken toegevoegd om het geheel nuttiger te maken (..).  Ik zal zeker verder gaan met het publiceren van meer werk,  aangezien het mijn plicht is om – met mijn kleine talent – een natie te dienen waarvan ik zo’n gulle bescherming heb ontvangen.”

De suites werden door Händel al eerder gecomponeerd, voor de uitgave zelf voegde hij nog zeven extra stukken toe. De ‘Lessons’ – zoals Händel ze zelf noemde – waren in de eerste plaats bedoeld voor huiselijk gebruik, en dus ook geschikt als lesmateriaal. Maar ook vandaag – ruim 300 jaar na hun eerste publicatie – blijven deze suites hoogst aangenaam om te ontdekken en naar te luisteren.

(Foto : Wikipedia)