Les rêves de Telemann - Madoka Nakamaru en Rebecca Lefèvre

Atelier Marcel Hastir, Brussel

14 mei 2022

Met “Les rêves de Telemann” kregen we een kijkje in de wereld van de Fantasia’s van de Duitse barok componist Telemann.

Atelier Marcel Hastir
Een concert temidden van de schilderijen van Marcel Hastir.

We liepen er bijna aan voorbij, aan het  Atelier Marcel Hastir waar het concert “Les rêves de Telemann” van (barok) violiste Madoka Nakamaru en gambiste Rebecca Lefèvre plaats vond. Ware het niet voor de talloze posters die tegen de ramen plakken, had dit huis onze aandacht al evenmin getrokken als alle andere rijhuizen in de straat. In om het even welke straat van de vele vergeten en verborgen hoekjes van om het even welke stad, trouwens. 

En toch gaat er achter de onopvallende gevel van dit gebouw een boeiende geschiedenis schuil. Een geschiedenis van een inmiddels al enige tijd overleden schilder en beeldhouwer, Marcel Hastir, die zijn ruime atelier ook beschikbaar stelde aan andere artiesten, bijvoorbeeld voor concerten. Zo ontstond een traditie die ook na het overlijden van Hastir wordt verder gezet.

Het is in dit kader dat we Madoka Nakamaru en Rebecca Lefèvre ontmoetten. Zij vertelden ons dat ze tijdens de corona crisis besloten om niet bij de pakken te blijven zitten, maar om elkaar uit te dagen om nieuw werk in te studeren. De keuze voor dat nieuw werk viel op de Fantasia’s van Georg Philip Telemann. Telemann had immers 12 Fantasia’s geschreven voor viool, 12 voor viola da gamba en nog eens 12 voor fluit. De artiestes spraken af om elke maand een stuk voor hun eigen instrument te leren en aan elkaar voor te stellen.   Het resultaat werd 24 Fantasia’s, waarvan er 6 magistraal werden uitgevoerd tijdens het concert.

De twee instrumenten speelden om  beurt een Fantasia en zo kregen we er 3 op viola da gamba en 3 op viool aangeboden, een afwisseling die de sterke gevarieerdheid van de Fantasia’s nog eens extra in de verf zette en waarbij het verschillende timbre van de twee instrumenten duidelijk hoorbaar was.

Na de eerste drie solo stukken, was het tijd voor een duet tussen de instrumenten, meer bepaald het Duo nr. 1 (opus 6) van de voor ons niet meteen bekende componist Franz-Anton Hoffmeister. Daarna volgden opnieuw 3 solo stukken en werd het concert afgesloten met het duet “Le Barbier” van Charles Dancla. Beide gebrachte duetten waren oorspronkelijk voor viool en cello geschreven, maar de viola da gamba nam de rol van de cello op een schitterende manier over.

Het was een wondermooi concert gebracht door twee schitterende artiestes die tijdens de corona-crisis van een nood een deugd wisten te maken. 

Les rêves de Telemann
Na het concert gingen we nog even op de foto met Rebecca Lefèvre en Madoka Nakamaru en genoten we na van een aangename babbel.