Brussels Cello Festival 2022

Enige tijd geleden kondigden we aan dat Klassiek in de Kapel de trotse mecenas is van de Belgium Cello Society, en na het Brussels Cello Festival 2022 dat zij van 14 tot 16 oktober organiseerden, zijn we zelfs nog trotser!

De concerten die we bijwoonden vonden plaats de zalen van het Koninklijk Conservatorium en waren stuk voor stuk pareltjes die de veelzijdigheid van de cello alleen maar konden benadrukken. Hierin speelde de keuze van de uitvoerende artiesten zowel als de stukken die werden gespeeld een belangrijke rol, en je moet het de organisatie van het Brussels Cello Festival nageven: ze zijn hier perfect in geslaagd.

Natuurlijk ben ik als amateur-cellist (met een zeer sterke nadruk op amateur) wat bevooroordeeld wanneer het op concerten neerkomt waarin mijn favoriete instrument in de kijker gezet wordt. De cello speelt in heel wat composities immers enkel de rol, vaak samen met de overstemmende contra-bas, de baspartij te spelen. Een baspartij zonder dewelke het muziekstuk in elkaar zou vallen, weliswaar, maar het instrument blijft toch wat vaak te veel op de achtergrond.

Toch zijn er ook heel wat werken geschreven waar de cello op de voorgrond treedt, of zijn er werken die door deskundige vingers herwerkt worden voor dit prachtige instrument. En het zijn precies deze werken die centraal stonden tijdens de concerten van het Brussels Cello Festival.

Focus op de Cello
Tijdens het Festival kreeg de Cello de volledige focus.

Zelf had ik graag meer van de concerten van het festival bijgewoond, maar door omstandigheden moesten we ons beperken tot 3. Daarbij viel onze keuze op het openingsconcert van vrijdagavond en de middag- en namiddagconcerten van zaterdag.

Het openingsconcert op vrijdagavond

Na een zeer hartelijke begroeting door de voorzitter van de Belgium Cello Society, Han Bin Yoon, die we enkele weken gelden nog interviewden, gingen we in de grote concertzaal van het Koninklijk Conservatorium binnen. Het moet gezegd worden, dit is een prachtige zaal met -hoe kan het ook anders- een schitterende akoestiek maar die ook aan restauratie toe is. De plannen daarvoor werden overigens beneden, aan de inkom, reeds op panelen uit de doeken gedaan.

Mischa Maisky
Cello-grootmeester Mischa Maisky zorgde voor menig kippenvelmoment.

Han Bin nam kort het woord om iedereen te verwelkomen en dan ging het concert van start met de Gamba Sonata van Bach, gebracht door cello-grootmeester Mischa Maisky, die zich voor de gelegenheid op piano deed begeleiden door zijn zoon Maxim. De beroemde meester stond die avond overigens nog verschillende keren, afgewisseld met jongere cellisten, op het podium, de ene keer begeleid door zijn dochter Lily, de andere keer door een orkest van cellisten!

Elk stuk bracht ons van het ene kippenvel in het andere, maar het was vooral de bewerking voor 8 cello’s van Fauré’s ingetogen, ietwat melancholische en intieme Pavane dat ons het meest in vervoering bracht. 

Het officiële deel van de avond sloot af met de Elfentanz van componist en cellist David Popper, een componist die ik eerder leerde kennen omwille van de études die hij schreef waar tal van cello-studenten hun vingers wellicht op in de knoop geraakten. Zelf heb ik me er nog niet aan gewaagd. Misschien komt dat nog wel, maar er zijn nog zoveel andere dingen die ik als amateur-cellist wil leren. Pavane van Fauré, bijvoorbeeld.

Van jong talent tot een oude Belgische componist

Tijdens het middagconcert op zaterdag was de 1ste laureate van de Koningin Elisabethwedstrijd 2022 voor Cello, Hayoung Choi, de centrale gaste. Zij bracht, samen met Jean-Claude Vanden Eynden, die zelf ooit als 16-jarige 3de laureaat van de KEW voor piano werd, twee prachtige werken van Mendelsshohn en een Polonaise van Chopin. En meteen was duidelijk waarom zij de eerste laureate werd. Haar beheersing van de toch wel complexe cello wordt enkel overtroffen door de gratie en het ogenschijnlijke gemak waarmee ze haar instrument én de zaal weet te bespelen.

Na afloop en een kennismaking met enkele vertegenwoordigers van de Servais vzw, gewijd aan de Belgische cellist en cellist François Servais, hadden we ook het genoegen om met Hayoung Choi zelf een babbel te slaan.

Hayoung Choi
De 1ste laureate van de KEW 2022 voor cello, Hayoung Choi, mocht op het festival uiteraard niet ontbreken.
Olsi Leka brengt werkt van Feldbusch
Olsi Leka brengt werk van de Belgische componist en cellist Erik Feldbusch.

Ook de namiddag stond in het teken van een interessante kennismaking, maar dan van een ietwat andere aard: we leerden er namelijk Erik Feldbusch kennen, of eerder, enkele van zijn werken want deze Belgische componist, cellist en muziekpedagoog overleed al in 2007. 

Het was Olsi Leka die voorstelde om tijdens het Brussels Cello Festival een hommage aan Feldbusch te brengen en er zo toch ook voor te zorgen dat het muzikale nalatenschap van deze componist niet alleen meer bekend geraakt bij het publiek, maar ook aan de volgende generaties wordt doorgegeven. En het mag toch ook wel in de verf gezet worden dat ook onze contreien met cellisten en componisten als Feldbusch en Servais, heel wat talent hebben voortgebracht en heel wat talent weten te inspireren.

Na dit concert -helaas het laatste van het festival dat we konden bijwonen- was er nog de gelegenheid voor een drankje en een babbel waar we graag gebruik van maakten om kennis te maken met celliste Nathania Hoffman en wat na te praten met Olsi Leka, die we nog kenden van één onze concerten in het begin van 2020. 

Uit dit veel te lange blog artikel is wel duidelijk dat we van de eerste tot de laatste seconde van de 3 concerten die we van het Brussels Cello Festival hebben genoten. We kijken nieuwsgierig uit naar de seizoensprogrammatie van de Belgium Cello Society en naar de volgende editie van het Brussels Cello Festival.

Foto’s: Frank Emmers