Mecenas van de Belgium Cello Society

Klassieke muziek in de kijker zetten, dat doen we bij Klassiek in de Kapel niet alleen door concerten te organiseren of aan te kondigen in onze Agenda Klassieke Muziek, we doen dat ook door, waar we het kunnen, organisaties die zich voor de klassieke muziek inzetten, te steunen. Dat de keuze daarbij op de Belgium Cello Society (BCS) viel, ligt, als je weet dat ik zelf wel “iets” met dat instrument heb, redelijk voor de hand.

Bij de start van het seizoen 22/23 spraken we met de sympathieke cellist en voorzitter van de BCS, Han Bin Yoon.

Wat maakt de cello voor jou zo een speciaal instrument?

De cello heeft een aangrijpende kwaliteit die echt resoneert met het menselijk lichaam en emoties.

Je hebt heel wat rondgereisd vooraleer je je in België gevestigd hebt. Wat trok je hierbij in ons land aan?

Inderdaad! Na meer dan 8 jaar in België beschouw ik mezelf als Koreaans-Amerikaans-Belgisch. Als buitenlander voelde ik me in Brussel meteen op mijn plaats, dankzij de internationale cultuur in de stad.

Waar ben je nu zoal mee bezig?

Heel wat verschillende dingen. Mijn cello-leven bestaat op dit ogenblik vooral uit drie delen: uitvoerend artiest, leraar en muzikaal directeur.

Han Bin Yoon
Han Bin aan het werk op zijn cello

Als uitvoerend artiest geef ik graag zowel solo- als kamermuziekconcerten. Door deze optredens ontdek ik nieuwe muzikale collega’s (die soms al snel uitgroeien tot levenslange vriendschappen) en een nieuw waarderend publiek.

Als leraar (momenteel professor in cello en kamermuziek aan het Koninklijk Conservatorium van Mons – ARTS2) vervul ik mijn plicht om alle kostbare kennis die mijn eigen mentoren me tijdens mijn eigen studententijd hebben bijgebracht, door te geven aan de volgende generatie. Het helpt ook dat ik absoluut dol ben op lesgeven – het is een leerijk proces van constante zelfontdekking en waardering voor het leven!

Als artistiek directeur van de Belgium Cello Society giet ik alle aspecten van mijn leven in deze unieke ruimte binnen de enorme muzikale gemeenschap. Het runnen van deze organisatie kost véél werk, maar het horen en zien van de vreugde van de artiesten houdt me erg gemotiveerd.

Over de Belgium Cello Society, kan je wat vertellen over de oprichting ervan?

Rond 2016 begonnen de eerste gesprekken binnen een hechte vriendenkring. Toen de Koningin Elisabethwedstrijd vanaf 2017 een cellodiscipline aankondigde, was het onvermijdelijk dat een organisatie als de Belgium Cello Society onmisbaar zou worden!

Ons eerste evenement was het 1e Brussels Cello Festival in 2018 – het is verbazingwekkend om te zien hoe ver de BCS in zo’n korte tijd is gekomen!

Sinds 2018 tot dit jaar heeft de BCS 3 edities van het Brussels Cello Festival, 2 edities van de Buchet International Cello Competition, 2 edities van de jaarlijkse seizoensconcerten en tal van masterclasses en kleinere evenementen hebben gepresenteerd. Ik heb vooral sterke (fantastische?) herinneringen aan de editie 2020 van het Brussels Cello Festival “Corona” … Door de voortdurend evoluerende COVID-gezondheids- en reisvoorschriften, was dit een complexe puzzel waarin we drie verschillende plannen-B van het festivalprogramma hadden, klaar om op elk moment geïmplementeerd te worden!

Mecenas van de Belgium Cello Society

Kan je ons wat meer vertellen over de twee vorige edities van het Brussels Cello Festival?

Behalve de “Corona” editie van 2020, was ook de allereerste editie een bijzondere ervaring. Ik liep bijna rond als een kip zonder kop – er gaat niets boven de  eerste stressvolle praktijkervaring, die je veel leert over jezelf en de manier waarop de wereld werkt.

En over de derde editie?

Met het BCF-programma van 2022 vieren we de terugkeer van livemuziek naar onze podia. We hebben een ongelooflijke line-up van cellisten die ongelooflijk repertoire uitvoeren. Van internationale supersterren zoals Mischa Maisky en Gary Hoffman tot rijzende sterren zoals Hayoung Choi, de eerste prijswinnares van de Koningin Elisabethwedstrijd 2022, probeert het programma van het Brussels Cello Festival altijd de diversiteit te weerspiegelen van het beste wat we vandaag in de muziekwereld hebben.

Zijn er enige hoogtepunten in de derde editie die je het publiek zou aanraden?

Hier vraag je me eigenlijk hetzelfde als aan een ouder om te kiezen tussen zijn kinderen 😂

We kijken ook graag vooruit, dus wat zijn de plannen na het BCF van dit jaar?

Na het Brussels Cello Festival van oktober kondigen we de programmatie voor de rest van het seizoen aan. Het eerste concert dat we plannen is een eindejaarsgala gericht op zowel een nieuw als ons trouw publiek. De andere seizoensconcerten gaan vanaf januari van start en zullen in de loop van de volgende maanden aangekondigd worden.

Voor het seizoen daarna zijn er al heel wat ideeën, maar we moeten natuurlijk eerst door oktober geraken.

Dat ziet er allemaal héél boeiend uit. Wij kijken er alvast naar uit. Bedankt voor dit interview 🙂

Tot genoegen en tot binnenkort 🙂