fbpx

Musica Gloria – Chandos Anthems

Info

Op vraag van Klassiek in de Kapel stelde Musica Gloria een uniek programma samen waarin twee van de elf Chandos Anthems van Händel centraal staan.

Over het programma

Toen Georg Friedrich Haendel zich in 1713 in Londen vestigde, na een verblijf van drie jaar in Italië en een korte periode als kapelmeester in Hannover, ging zijn interesse vooral uit naar de Italiaanse opera. Zijn naam was al snel gevestigd als de belangrijkste componist die in Londen actief was, zodat hij vanuit diverse hoeken opdrachten kreeg, zoals van het koninklijk hof en van vooraanstaande edellieden, die er in hun luxueuze buitenverblijven vaak ook een schare uitstekende musici op na hileden. Een van die edelen was lord Henry James Bridges, voor wie Haendel tussen 1717 en 1719 elf Engelse anthems schreef voor liturgische diensten, bekend als de ‘Chandos Anthems’  (naar de adellieke titel ‘Duke of Chandos die Bridges, zij het pas later, verkreeg). Met deze composities, gebaseerd op psalmteksten,  leverde Haendel een essentiële bijdrage tot de anglicaanse kerkmuziek. Lyrische of dramatische aria’s wisselen af met intieme of briljante koordelen, naargelang van de tekstinhoud. Zo staat de uitgelaten lofzang op de Schepper The Lord is my light (HWV 255) in schril contrast met het ingetogen smeekgebed As pants the hart for cooling streams (HWV 251b). Haendel kon hier in overvloed  putten uit zijn ervaring als operacomponist.
Wanneer Haendel zich vanaf de jaren ’30 steeds meer toelegde op het Engelse oratorium, vond hij een aantrekkelijke nieuwigheid uit: tijdens de pauze een orgelconcerto uitvoeren, doorgaans charmante werken, zoals het aanstekelijke orgelconcerto HWV 295, bekend als ‘The Cuckoo and the Nightingale’, waarin hij in april 1739 voor het publiek een lentesfeer opriep met imitaties van vogelgeluiden.
De invloed van de Italiaanse vioolvirtuoos Arcangelo Corelli, met wie hij in Rome had samengewerkt, is overduidelijk merkbaar in zijn solosonate voor hobo (HWV 363a) en de triosonate voor twee violen en basso continuo (HWV 392).  Verfijnde lyriek in de trage delen, doorspekt met vaak gedurfde harmonische wendingen (let op het prachtige vertraagde slot van het allegro van de sonate voor twee violen), wisselt af met meer complexe contrapuntiek in de snelle bewegingen, waar de dialoog tussen de solisten centraal staat. Dat Haendel van alle markten thuis was getuigen de door de Franse muziek geïnspireerde dansen bourrée en rigaudon uit de overbekende Water Music.

Ignace Bossuyt


Programma

  • Chandos Anthem nr. 10 (HWV 255)
  • Orgel concerto “The Cuckoo and the Nightingale” (HWV 295)
    • Larghetto, Allegro, Organo ad libitum, Larghetto, Allegro
  • Sonate voor hobo en basso continuo in F (HWV 363a)
    • Adagio
  • Sonate voor twee violen en basso continuo in F (HWV 392)
    • Allegro, Adagio
  • Water Music (HWV 348 en HWV 350)
    • Bourree, Rigaudon, Bourree
  • Chandos Anthem nr. 6 (HWV 251b)


Over Musica Gloria

Als jong, sprankelend, Belgisch barokensemble neemt Musica Gloria een bijzondere plek in, in het oude muziek landschap. Onder de gepassioneerde leiding van Beniamino Paganini (maestro al cembalo, traverso en klavecimbel) en Nele Vertommen (barokhobo en blokfluit) hebben zij Musica Gloria de laatste jaren op de kaart weten te zetten als een barokensemble van internationaal topniveau.
Musica Gloria kreeg vele uitnodigingen voor nationale en internationale podia, waaronder Klara, BOZAR, AMUZ, MAfestival, Musica Antica, BachFest Leipzig, Mubafa, Viaggio in Italia, Festivals de Wallonie en Concertgebouw Brugge). Van stil zitten is bij het Ensemble geen sprake met als resultaat verschillende tournées en vele opnames die op o.a. YouTube en Spotify te beluisteren zijn. Er zijn inmiddels 4 cd’s uitgekomen. En uiteraard vele concerten in zowel België als daarbuiten.

Artiesten / Ensemble

  • Adriaan De Koster
    Adriaan De Koster
    Tenor

    De Belgische tenor Adriaan De Koster begon zijn muziekstudies na het behalen van diploma’s economie en kunstmanagement aan de universiteiten van Leuven en Antwerpen. Hij studeerde bij Marianne Vliegen en Lieve Jansen in Leuven en bij Andrew Schroeder in Den Haag.

    Als solist zong Adriaan De Koster aria’s uit de Passies (BWV 244, BWV 245) van J.S. Bach, evenals Messiah, Dixit Dominus en Chandos Anthem 11 van Georg Friedrich Handel. Hij bracht de solo-tenorpartij in de Vespro della Beata Vergine van Claudio Monteverdi en Membra nostri Jesu van Dietrich Buxtehude en hij speelde ook de rol van Florville in de opera Il Signor Bruschino van Rossini.

    Naast zijn solowerk is Adriaan De Koster ook ensemblezanger. Hij zong vele concerten met Currende en La Petite Bande en werkt regelmatig samen met het Vlaams Radio Koor. Hij maakt deel uit van de gregoriaanse groep Psallentes en deed verschillende projecten met ensembles als Vox Luminis, Ensemble Pygmalion en Nieuw Nederlands Vocaal Ensemble. Hij is ook lid van het Huelgas Ensemble, Ensemble BachPlus, Utopia Ensemble en Beauty Farm (a-capella Renaissance). Zo heeft hij de kans gehad om samen te werken met tal van interessante dirigenten zoals Erik Van Nevel, Masaaki Suzuki, Hervé Niquet, Philippe Herreweghe en Sigiswald Kuijken.

  • Andrea Gavagnin
    Andrea Gavagnin
    Alt

    Andrea Gavagnin, geboren in 1997, studeerde met grote onderscheiding af aan het Conservatorio Benedetto Marcello in Venetië en aan het Conservatoire Royal in Brussel.
    Hij was lid van de Cappella Marciana in Venetië, trad regelmatig op voor Teatro La Fenice (Venetië) en ontving de ICMA oude muziek 2020.
    Andrea Gavagnin treedt regelmatig op met gerenommeerde renaissance- en barokensembles in Europa, zoals Scherzi Musicali (Nicolas Achten), Profeti della Quinta (Elam Rotem), La Cetra (Andrea Marcon), Faenza (Marco Horvat), InAlto (Lambert Colson), ClubMediéval (Thomas Baeté), Choeur de chambre de Namur (Leonardo García Alarcón et al.).
    Hij trad ook op met Collegium Vocale Gent (Philippe Herreweghe), Polyharmonique (Alexander Schneider), Concerto Imperiale (Fabien Moulaert), Cappella Concertata (Yves Corboz), Il gusto barocco Stuttgart (Jörg Halubeck), Cappella di Santa Barbara (Umberto Forni) , Ik cavalieri del cornetto (Andrea Inghisciano).
    In 2020 richtte hij zijn eigen ensemble op, Prattica di musica.
    Hij maakte zijn operadebuut in 2019 als Idaspe in Albinoni’s La Statira, in Teatro Malibran in Venetië en Teatro Mario Del Monaco in Treviso.
    Zijn interesse voor de 16e en 17e eeuw, ornamentiek en cornetto brachten hem ertoe om te studeren bij prominente cornettospelers zoals William Dongois, Andrea Inghisciano en Lambert Colson, en om een tweede prijs ex aequo te winnen op de Bovicelli-wedstrijd 2020 (Schloss Weißenbrunn foundation) .
    Ook in 2020 was hij finalist op het Concours de chant baroque de Froville.
    Hij heeft opgenomen voor Ricercar, EnPhases, Musique en Wallonie, CPO, Concerto Classics, Brilliant Classics, Tactus en Amadeus.

  • Bart Uvyn
    Bart Uvyn
    Contra-tenor

    Countertenor Bart Uvyn begon zijn muziekstudie op 6-jarige leeftijd aan de muziekschool van Destelbergen. Hij studeerde viool en zang. Sinds 1995 zong hij in het Gentse kathedraalkoor Schola Cantorum onder leiding van kanunnik Michael Ghijs en Filip Martens. In 2003 startte hij zijn zangstudie als contratenor aan het Lemmensinstituut te Leuven, waar hij in 2008 afstudeerde als ‘master in muziek – zang’. Zijn leermeesters waren Dina Grossberger en Dirk Snellings (Capilla Flamenca).
    Daarna specialiseerde hij zich in oude muziek aan het Lemmensinstituut en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij kreeg les van Peter Kooij, Michael Chance, Rita Dams en Jill Feldman.
    Bart Uvyn wordt regelmatig uitgenodigd door ensembles als Collegium Vocale Gent, InAlto en Currende. In het verleden zong hij ook projecten bij onder andere De Nederlandse Bachvereniging, Capilla Flamenca, Psallentes, Vox Luminis, BachPlus, Bl!ndmand en Sette Voci. In 2015 richtte hij mee het Utopia Ensemble op.
    In de nabije toekomst zingt hij in verschillende producties bij Collegium Vocale Gent, InAlto en Utopia Ensemble.

  • Beniamino Paganini
    Beniamino Paganini
    Orgel, klavecimbel, muzikale leiding

    Beniamino Paganini (°1994) is een gepassioneerde traversospeler, klavecinist, ensemble leider en muziekleerkracht. Door de Belgische Muziekpers werd hij uitgeroepen tot Jonge Musicus van het jaar 2020 en Klara selecteerde hem in 2021 als één van de Twintigers.
    Hij ontving zijn masterdiploma’s voor Traverso (2016), Klavecimbel (2017), Maestro al Cembalo (2019) en bachelordiploma Musicologie (2018), allen met grote onderscheiding. Beniamino is oprichter en, samen met Nele Vertommen, artistieke leider van Musica Gloria, waarmee ze concerteren voor organisaties als Klara, AMUZ, Bozar, Musica Antica en Concertgebouw Brugge.
    Verder werkt hij samen met vele andere ensembles zoals Il Gardellino (Jan De Winne en Marcel Ponseele), Scherzi Musicali (Nicolas Achten), B’Rock en La Petite Bande (Sigiswald Kuijken).

  • Elise Dupont
    Elise Dupont
    Viool

    Nadat Elise de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk ontdekte ging er een nieuwe wereld voor haar open. Zij behaalde haar bachelor diploma aan het Koninklijk conservatorium van Den Haag, waar ze studeerde bij Kati Debretzeni. In september 2020 sloot zij haar master studie aan de Royal Academy of Music in Londen met onderscheiding af, als student van Matthew Truscott en Rachel Podger.
    Elise heeft concerten gegeven met gerenommeerde ensembles zoals de Nederlandse Bachvereniging, het Orkest van de Achttiende Eeuw, Amsterdam Baroque Orchestra, il Gardellino (België) en Collegium Marianum (Tsjechië). Ze speelt regelmatig in België bij a nocte temporis en Musica Gloria. Elise heeft aan verscheidene CD opnames meegewerkt, o.a. met Capriola di Gioia, BachPlus en La Sfera Armoniosa. Zij is vast lid en medeoprichter van Le Concert d’Apollon, een orkest gericht op Franse barokmuziek. Daarnaast maakt zij deel uit van het Castello Consort, een ensemble dat zich specialiseert in 17de-eeuwse muziek en waarmee ze in september 2022 een debuut CD heeft opgenomen.
    Recente hoogtepunten in haar jonge carrière zijn haar concertmeester rol bij Le Concert d’Apollon in hun debuut tijdens het Festival Oude Muziek Utrecht en haar solo optreden in Wigmore Hall tijdens de Bicentenary Prize van de Royal Academy of Music. Voor de Kohn Foundation Bach Cantata Series in Londen mocht Elise het tweede orkest aanvoeren in Bachs Matthäus Passion onder leiding van Trevor Pinnock. Elise is eerste prijswinnaar van de Mica Comberti Bach Prize. Van 2020-2021 was ze academist bij de Orchestra of the Age of Enlightenment Experience Scheme.
    Sinds februari 2017 bespeelt Elise een bijzondere viool die zij in bruikleen heeft van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. De viool is in 1691 gebouwd door de Amsterdamse vioolbouwer Willem van der Sijde, en werd ooit bespeeld door de jonge prinses Juliana.

  • Lena Rademann
    Lena Rademann
    Altviool, viool
  • Marieke Vos
    Marieke Vos
    Viool

    Marieke Vos behaalde aan de LUCA School of Arts Campus Lemmens een Master viool (grote onderscheiding) bij Bernadette Bracke, alsook een Master kamermuziek (grootste onderscheiding) bij Roel Dieltiens. Ze zette haar opleiding voort bij Elisa Kawaguti en Nico Baltussen en volgde verscheidene meestercursussen. Ze speelde mee in (kamer)orkesten als de ‘Beethovenacademie’, ‘Het Kamerorkest’ en ‘Le Concert Olympique’.
    ​Aan de LUCA School of Arts campus Lemmens behaalde ze vervolgens een Master barokviool (grote onderscheiding) bij Makoto Akatsu en volgde ze les bij o.a. Sigiswald Kuijken, Erik Van Nevel, Kris Verhelst en Bart Coen. Naast haar projecten met ‘Kapellmeister’ is ze actief in onder meer ‘le Pavillon de Musique’, ‘BachPlus’, ‘Quadro Viegas’, ‘Ensemble a’, ‘B’Rock’ en ‘Musica Gloria’. Ze bespeelt een barokviool van de Duitse bouwer Leonhard Maussiel, Nürnberg ca. 1730.

  • Nele Vertommen
    Nele Vertommen
    Hobo, blokfluit, muzikale leiding

    Nele Vertommen werd geboren in 1999 en begon op haar veertiende met haar studie barokhobo. Op haar vijftiende studeerde ze aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel in de klas van Marcel Ponseele. Na een jaar in Den Haag, waar ze zowel barokhobo als blokfluit studeerde, rondde ze haar bachelor af met de hoogste onderscheiding. Na haar terugkeer in België voltooide ze ook haar masteropleiding in Brussel met de hoogste onderscheiding en ontving ze een prijs van de Horlait Dapsens Foundation. Nele Vertommen geeft concerten met verschillende ensembles zoals Il Gardellino, A Nocte Temporis, La Chapelle Harmonique, Collegium Marianum, Gli Angeli Genève en Concerto Köln. In 2021 werd ze door het Belgische Festival Klara geselecteerd om deel uit te maken van het programma »Twintig muzikanten van in de twintig«. Sinds enkele jaren werkt ze samen met haar partner Beniamino Paganini aan de ontwikkeling van het ensemble Musica Gloria. In 2021 nam ze voor het eerst deel aan een concours – de International Telemann Competition in Magdeburg – en won daarmee de eerste prijs.

  • Niels Collins-Coppalle
    Fagot, blokfluit
  • Noëlle Drost
    Noëlle Drost
    Sopraan

    Sopraan Noëlle Drost is een veelzijdige klassieke zangeres.
    Ze won meerdere prijzen bij onder andere het Prinses Christina Concours, de International Student Liedduo Competition 2022 en is ze laureaat van Classic Young Masters. Onlangs heeft Noëlle haar debuut gemaakt als solist bij het Orkest van de 18e Eeuw waar ze onder leiding van Daniël Reuss de sopraansolo zong van Händel’s Messiah met Cappella Amsterdam.
    In februari 2020 zong ze de titelrol tijdens de première van de opera ‘Carattaco’ van J.C. Bach, samen met het Neue Mannheimer Orchester. Daarnaast was ze december 2021 te zien als Sesto in de productie ‘Cesare e Cleopatra’ van de Dutch National Opera Academy. Ook nam ze in 2022 de rol van Euridice in ‘Orphée et Euridice’ van Glück met barokorkest La Sorpresa op zich en zong ze bij de Saluzzo Opera Academy de titelrol in ‘L’incoronazione di Poppea’ van Monteverdi.
    In 2021 heeft Noëlle deelgenomen aan een masterclass met Philippe Herreweghe en Peter Kooij, georganiseerd door Collegium Vocale in de Opera van Gent. Daarnaast was ze in augustus 2021 te horen tijdens een masterclass van Elly Ameling, die ook op nationale televisie werd uitgezonden tijdens de seizoensopening van het programma Podium Witteman. Verder is Noëlle in 2023 Young Artist bij het Leeds Lieder Festival (UK).
    Noëlle studeert nu aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar ze in het vierde jaar zit, bij Rita Dams, Noa Frenkel en Maurice Lammerts-van Bueren. Daarnaast studeert ze ook Oude Muziek bij Peter Kooij, Francesca Aspromonte en Pascal Bertin. Volgend schooljaar zal zij haar studie vervolgen aan de Hochschule für Musik ‘Hanns Eisler’ in Berlijn.

  • Phyllis Bartholomeus
    Phyllis Bartholomeus
    Cello
  • Wei-Lian Huang
    Wei-Lian Huang
    Sopraan

    Na haar studies aan de Taipei National University of Arts verhuisde de Taiwanese sopraan Wei-Lian naar België om te studeren aan het Conservatorium van Brussel bij Marianne Pousseur en Dinah Bryant. Haar interesse en passie ontdekte ze tijdens het werken aan 17e en 18e eeuwse muziek met Nicolas Achten, Bernard Woltèche, Jean-Luc Impe en Thibaut Lenaerts.
    Wei-Lian neemt regelmatig deel aan producties met Les menus plaisirs du Roy, Collegium Ad Mosam en Chamber Choir of Namen in België en Frankrijk. Dankzij deze ensembles kreeg ze de kans om samen te werken met gerenommeerde dirigenten als Leonardo Garcia Alarcon, Jean-Claude Malgoire, Edo de Waart, Guy van Waas, Christophe Rousset, Martyn Brabbins, Hartmut Haenchen en Bart Van Reyn.
    Met het Kamerkoor van Namen nam ze deel aan het project “Les indes galantes” van Philippe Rameau en “vespro” van Monteverdi. Soms als koorsolist zoals in “Thamos” van Mozart en recentelijk als “Une suivante de la volupté” in Élisabeth-Claude Jacquet de La Guerr’s opera ” Céphale et Procris”.
    Ze werkt vaak samen met Scherzi Musicali, met wie ze optrad op het Festival voor Heilige Muziek van Münster, Festival Laus Polyphoniae Antwerpen en Festival Oude Muziek van Lanvellec. Met hen vertolkte ze de rol van Cupido in John Blow’s Venus & Adonis, de titelrol van Euridice van Caccini, en nam ze in 2018 een cd op gewijd aan Motetten van Giovanni Paolo Colonna en in november 2021 verscheen nog een cd, muziek van Jean -Noël Hamal.

Praktisch

Urenschema

Concert

15:30 - 16:00
Deuren
16:00 - 16:40
Concert - Deel 1
16:40 - 17:00
Pauze
17:00 - 17:40
Concert - Deel 2

Datum

06-08-23

Tijd

16:00 - 17:40
Sint-Gorgoniuskerk, Hoegaarden

Locatie

Sint-Gorgoniuskerk, Hoegaarden
Houtmarkt, Hoegaarden
Website
https://www.klassiekindekapel.be/locaties/sint-gorgoniuskerk-in-hoegaarden/
Klassiek in de Kapel

Organisator

Klassiek in de Kapel
Email
jacques@klassiekindekapel.be
Website
https://www.klassiekindekapel.be
QR code

Tickets (*)

  • Komt u alleen of met maximaal 4 personen? Vul dan het juiste aantal in in het vak “Tickets tot 4 personen“.
  • Komt u met meer dan 4? Vul dan het juiste aantal personen in in het vak “Tickets vanaf 5 personen“. U krijgt dan een interessante hoeveelheidskorting.
  • Wenst u te betalen via een overschrijving? Neem dan eerst contact met ons op. 
  • Beschikt u over een kortingscode? Tijdens het bestelproces kan u deze ingeven en dan wordt uw korting verrekend.

Inschrijven

Ticket tot 4 personen
€ 33,00 (Early Bird Ticket)
Available Tickets: 290

Ticket indien u met maximaal 4 personen naar het concert komt.

Het Ticket tot 4 personen ticket is uitverkocht. Je kunt een ander ticket of een andere datum proberen.
Ticket vanaf 5 personen
€ 30,00 (Early Bird Ticket)
Available Tickets: 290

Ticket met groepskorting indien u met 5 of meer personen naar het concert komt.

Het Ticket vanaf 5 personen ticket is uitverkocht. Je kunt een ander ticket of een andere datum proberen.
Total: 0

(*) in de ticket prijs zijn alle taksen, administratieve- en verwerkingskosten inbegrepen.