Op naar een eigen ticketing

U heeft het zeker al gelezen: Klassiek in de Kapel organiseert terug concerten en daar hoort een eigen ticketing systeem bij. Aan de organisatie van concerten zijn namelijk heel wat kosten verbonden en als organisator hoop je om via de ticketverkoop toch minstens een deel van die kosten terug te verdienen. En dus ga je op zoek naar een manier om je tickets te verkopen. Dat kan op verschillende manieren, maar in onze online tijden, speelt verkoop via een website een steeds belangrijkere rol. 

Van bestaande ticketing diensten naar een eigen systeem

De meest voor de hand liggende manier om online tickets voor evenementen te verkopen, zijn de bestaande ticketing websites. U kent er vast wel enkele: TicketmasterEventbrite … Dergelijke diensten hebben voor de concert-organisator wel wat voordelen. Zo bieden ze een kant-en-klare oplossing die je met enkele clicks vlot aan je website toe kan voegen. Met wat extra clicks krijg je vaak zelfs de mogelijkheid om het uitzicht van de tickets wat aan te passen aan je eigen huisstijl.

Maar alles in het leven heeft een keerzijde, en in het geval van de ticketing services betekent dat de toch wel vrij hoge kost die ze per verkocht ticket aanrekenen. Die kost is doorgaans een percentage van de ticketprijs plus daar bovenop een vast bedrag. Afhankelijk van de ticketing service in kwestie loopt de kostprijs per ticket toch wel aardig op en dan kan je er als organisator voor kiezen om die kost zelf te dragen, of om hem aan de klant laten door te rekenen. In het eerste geval, verlaagt dat de inkomsten uit de ticketverkoop en moet je meer tickets verkopen om zelf uit de kosten te geraken. In het tweede geval wacht de klant op het einde van zijn betaalproces de onaangename verrassing van een toch wel aanzienlijke extra “verwerkingskost”.

Wij vonden dat het anders kan, en dus gingen we op zoek een eigen systeem dat u als klant niets extra kost!

Onze zoektocht om een dergelijk systeem op te zetten, bracht ons al gauw van een onpraktische, manuele oplossing, naar één die we, althans gedeeltelijk, al in huis hadden. De component die we al enige tijd gebruiken voor onze Agenda Klassieke Muziek, bevat namelijk de mogelijkheid om de evenementen in de agenda te koppelen aan een boekingssysteem.

Natuurlijk was het niet zo eenvoudig -welk systeem is dat tegenwoordig nog wel?- maar na wat graafwerk op de website van de maker van deze agenda component en vooral ook na wat heen-en-weer gemail met zowel de sales als de technical support diensten, vonden we welke add-ons ons nog ontbraken en hoe we die moesten configureren om ons eigen ticketing systeem op te bouwen. Daarbij lieten we de mogelijkheid om de concert-pagina’s -althans voor onze eigen concerten- in onze eigen huisstijl op te zetten zeker niet links liggen.

Door onze eigen ticketing betaalt u geen extra kosten op de tickets

Het resultaat is een ticketing systeem dat ons toelaat om tickets aan te bieden die voorzien zijn op individuele bezoekers (tot 4 personen) én op groepen of gezinnen (vanaf 5 personen) tegen een iets lagere prijs per persoon.

Natuurlijk is ok dit systeem niet helemaal gratis. De online dienst die de betalingen beheert vraagt per transactie een kleine commissie, maar die nemen wij graag zelf voor onze rekening zodat u ten volle kan genieten van de mooiste klassieke muziek, zonder vervelende addertjes onder het gras tijdens de afrekening.