Over concerten, tickets en prijzen

Bij het organiseren van (klassieke) concerten komt vaak heel wat extra kijken. En dat geldt ook voor de kosten die aan die organisatie verbonden zijn. Kosten die we, als vzw, aan de hand van de ticketverkoop minstens deels hopen te recupereren. En als het even meezit, houden we er misschien ook wat aan over, waardoor we in een volgend concert kunnen investeren.

Zonder hier specifieke details zoals uitkoopsommen van artiesten prijs te geven, willen we in dit artikel iets dieper ingaan op de kostprijs van (klassieke) concerten.

Fair-trade, ook voor artiesten

Een belangrijke, maar niet altijd de grootse factor in de totale kostprijs van een concert, is de uitkoopsom van de artiesten. Je kan van professionele artiesten, die jarenlang aan conservatoria hebben gestuurd, urenlang op hun instrument hebben geoefend, onmogelijk verwachten dat zij hun kunsten gratis of in ruil voor wat drinkgeld komen beoefenen. Jij verwacht van je werkgever of klant toch ook dat je voor je werk en je tijd fatsoenlijk beloont? Waarom zou dat dan voor artiesten anders moeten zijn?

De uitkoopsom kan, zelfs als je ze omrekent naar een prijs per artiest, heel sterk variëren. Dat hangt onder meer af van de ervaring, maar ook de bekendheid en de status van de artiesten. Voor een wereldberoemde artiest als Yo-Yo Ma, bijvoorbeeld, betaal je niet dezelfde prijs als voor de niet meteen zo gekende Wendy Law. 

Ook de repetitietijd wordt meegerekend in de uitkoopsom, want die tijd is werktijd voor de uitvoerders. We zouden als publiek toch niet willen dat een live concert minder perfect klinkt dan een CD die door wat technici en computers is bijgewerkt? Als het concert slechts één keer voor één organisatie wordt gebracht, dat betaalt die organisatie -terecht- de volledige repetitietijd. Zijn er uitvoeringen voor meerdere organisatoren, dan kan de kostprijs van de repetities over alle organisatoren verdeeld worden en dat drukt de totale uitkoopsom per concert.

Bovenop de uitkoopsom komen dan nog wat belastingen (BTW), eventueel een extra kost voor een interim-bureau of misschien ook de gage van de manager van de artiesten, als die nog niet mee in de uitkoopsom vervat zouden zijn.

Over concerten, tickets en prijzen
Voor een wereldberoemde artiest als Yo-Yo Ma betaal je niet dezelfde prijs als voor de minder bekende Wendy Law.

De rest van de rekensom

Wie denkt dat daarmee de kosten verbonden aan de organisatie van een concert volledig afgedekt zijn, vergist zich. Hoewel ze soms ook mee inbegrepen zijn in de uitkoopsom, gebeurt het regelmatig dat artiesten de verplaatsingskosten apart aanrekenen. Een extra kost die zowel  afhangt van de afstand als van het voertuig. Zijn de artiesten in de omgeving en komen ze met de wagen, dan valt die kost mee. Wonen ze verder weg en hebben ze geen eigen vervoer, dan kan die kost aardig oplopen.

Wanneer artiesten van vrij ver komen en na hun concert geen degelijk vervoer meer hebben, voorzien we logies voor hen. En natuurlijk willen we de artiesten ook een degelijk welkom geven. We zorgen voor drankjes en, afhankelijk van hun behoeften, voor of na het concert ook een lunch of dinner. Uiteindelijk zijn zij onze gasten, en het spreek voor zich dat je als gastheer of -vrouw, je gasten soigneert.

De huur van een concert piano heeft een impact op de prijzen van de tickets
Zelfs aan de huur van een "kleine" concertvleugel is een stevig prijskaartje verbonden.

Is er voor het concert een piano nodig? Dan moeten we er (doorgaans) één huren. Voor een kleine maar nog steeds professionele en concert-waardige piano betaal je al gauw een aardig bedrag voor één dag. Daarbij dringen sommige artiesten al wel eens aan op een specifiek merk en model, soms zelfs op een specifieke verhuurder, en dat kan de prijs sterk doen oplopen.

Ook de concertzaal is niet gratis. Toen we pas van start gingen, kon Klassiek in de Kapel gratis gebruik maken van de Kapel van het Oude College in Tienen. Met het wegvallen van deze kapel, waren we aangewezen op de huur van andere ruimtes die voor klassieke muziek concerten geschikt zouden zijn. Ook daar lopen de huurprijzen sterk uiteen, afhankelijk van, onder meer, de grootte van de zaal.

Tot zo ver de kosten die verbonden zijn aan de artiesten, de ontvangst, de huur van een concert ruimte en eventueel van een piano. Tot op dit ogenblik hebben we nog geen enkel ticket verkocht en om dat te doen, moeten we ervoor zorgen dat we de liefhebber van klassieke muziek kunnen bereiken. Dat doen we met affiches en flyers die we laten drukken. Een deel verspreiden wij of onze vrijwilligers zelf in de winkels in de streek en we zijn dankbaar voor iedereen die zo vriendelijk is om onze affiches op te hangen of onze flyers te leggen. Voor het bussen van de flyers doen we al wel eens beroep op derden, en uiteraard betalen we hen daarvoor een vergoeding. 

We adverteren ook via sociale media, meer bepaald Facebook en Instagram, in de hoop om een zo groot mogelijk publiek te kunnen bereiken en ook hier hangt een prijskaartje aan.

Wanneer we dan uiteindelijk tickets verkopen, maken we gebruik van een dienst die de betaling regelt. Je raadt het al, ook die dienst is niet gratis. Om te vermijden dat geïnteresseerden tijdens de afrekening van hun ticket aankoop plots nog wat extra wordt aangerekend, hebben wij ervoor gekozen om deze kost op ons te nemenWhat you see is what you get, de prijs per ticket die op onze website staat, is ook de prijs die je betaalt, zonder verborgen extra’s.

De dag van het concert zelf vind je een programmablaadje op je stoel. Het is een vrij eenvoudig blaadje, een dubbel-gevouwen A4 met daarop wat informatie over het concert en de artiesten. Dat is een bewuste keuze want uiteindelijk belanden de meeste dergelijk blaadjes uiteindelijk toch op de afvalberg. En door ze eenvoudig en beknopt te houden, kunnen we dit programmablaadje gratis aanbieden.

De eindsom

Wanneer we alles samen tellen, dan komen we al snel aan een totaal bedrag van 4000 euro. Bij sommige concerten ligt de prijs lager dan dit, bij andere hoger. 

Als we 4000 euro nemen als totale kost, dan wil dat zeggen dat we aan een ticketprijs van 20,00 euro (waar we de betaal service nog een commissie betalen van 0,50 euro) minimaal 206 tickets moeten verkopen; aan een ticketprijs van 25,00 euro (waar we 0,60 euro per ticket aan transactiekosten op betalen) wordt dat minimaal 163 tickets.

We zouden kunnen “besparen” door op de afkoopsom of de huurprijs van de zaal af te pingelen, maar we zijn niet op een souk in Caïro, en we hebben ook niet te maken met een straatverkoper in Luxor. Aan sommige leveranciers vragen we al wel of ze een concert willen sponsoren, door hun diensten tegen een lagere prijs aan te bieden in ruil voor een advertentie op onze site. En we zijn heel dankbaar wanneer zij daar positief op reageren, maar uiteindelijk investeren wij zelf meer dan alleen maar ons enthousiasme in de organisatie van concerten. We doen dat met veel plezier en toewijding, voor de artiesten, voor onszelf maar ook voor jou als liefhebber van klassieke muziek en we zijn ook jou dankbaar, iedere keer we je op één van onze concerten mogen verwelkomen.

Compagnie Trespugliese

Het gezelschap Trespugliese bestaat uit de Argentijnse tangodansers Sebastian Ovejero, oorspronkelijk afkomstig uit het noordwesten van Argentinië, en Marie Quilly, die opgroeide in Bretagne.
Na ongeveer tien jaar in Spanje te hebben gewoond, besloten Sebastian en Marie zich in Frankrijk te vestigen terwijl ze hun tournees voortzetten met verschillende muziekgroepen in Spanje en Frankrijk, maar ook in Portugal, Rusland, Israël en Argentinië.
Ze deelden onder meer het podium met gitarist Lakmal Peiris in Madrid of met Proyecto Tamgú tijdens het Granada International Tango Festival (Spanje). Ze hebben La Porteña Tango Trío meerdere malen begeleid op internationale tournees. Ze werkten samen met de alternatieve tangogroep Galeon Tango en met het Théâtre équestre de Bretagne.
Momenteel worden ze opgemerkt op de Franse podia als dansers van het klassieke muziekduo Fortecello en het tangotrio Fortecello Project.

Ze bieden ook verschillende dansshows aan die zijn aangepast aan alle soorten publiek, ruimtes en logistiek, en bieden regelmatig workshops en cursussen aan voor verschillende tangostructuren en festivals in Frankrijk en elders.

Carmela Delgado

Carmela Delgado werd in 1991 in Parijs geboren en studeerde aan het Conservatorium van Gennevilliers en in Argentinië. Ze treedt op in gerenommeerde concert- en operahuizen, waaronder Straatsburg, Mulhouse en Rennes, en speelt tangomuziek zoals “Maria de Buenos Aires” en “MisaTango”. Ze werkt samen met ensembles als L’Orchestre de Bretagne en L’Orchestre Lutetia.

Internationaal trad ze op in Praag met “Maria de Buenos Aires”. In Argentinië werkte ze met muzikanten als Ramiro Gallo en Rudi Flores. Carmela focust op tango en improviseert en speelt kamermuziek in diverse ensembles zoals Cuarteto Lunares en EOS.

Ze onderzoekt Argentijnse folklore en flamenco, werkt samen met haar vader Manuel Delgado, en tourde in 2018 door China met het Franse chanson-ensemble Canaille de Panam. Carmela doceert bandoneon aan het Conservatorium Edgard-Varèse en geeft masterclasses op festivals als Tango de Tarbes en het International Institute for World Music.

Philippe Argenty

Philippe Argenty gaat in 2000 naar de Muziekacademie en verhuist in 2003 naar Parijs om zich op muziek en piano te concentreren. In 2005 begint hij aan het Conservatori Superior de Música van Liceu in Barcelona, waar hij in 2011 afstudeert met een diploma in “Piano Performance” en de hoogste onderscheiding krijgt voor zijn uitvoering van Liszts 2e Pianoconcert.

In 2005 wint hij de 2e prijs op het Grand Concours International de Piano in Parijs. Sinds 2004 treedt hij op in verschillende landen, zowel solo als in kamermuziek. In 2011 gaat hij op tournee met het Barcelona-orkest “ConjuntXXI” en speelt het Liszt 2e Pianoconcert. Hij treedt op bij diverse festivals en speelt in formaties zoals Duo Fortecello en NonStop Tango Trio.

Sinds 2016 organiseert hij festivals en muziekseizoenen, waaronder “Les Clés du Classique” en “Saint Savin Piano & Master Classes Festival”. In 2017 treedt hij toe tot de raad van het Festival Pablo Casals in Prades en is sinds 2008 artistiek manager van Les Clés du Classique. In 2015 is hij jurylid bij de Festival Art Duo in Praag.

Met Anna Mikulska (Duo Fortecello) bracht hij albums uit: “Cello and Piano World Tour” (2015), “Soul of Nations” (2018), en “Chopin: Ange ou Démon?” (2022). Ze tourden door Europa, China en de VS. Met Duo Fortecello werkt hij aan het “Music for All” programma en coacht hij jonge artiesten.

Anna Mikulska

Anna Mikulska-Argenty begon haar muziekstudie op zesjarige leeftijd. In 2005 startte ze aan de Muziekacademie in Krakau en studeerde later aan de Ecole Normale de Musique in Parijs. Ze kreeg advies van bekende cellisten zoals Anner Bylsma en Arto Noras. In 2010 behaalde ze een Master’s degree en een Cello Aptitude Certificate.

Sinds 2005 speelt ze solo met verschillende orkesten, zoals het Symfonieorkest van de Muziekacademie van Krakau en het Young Philharmonic Orchestra. Ze speelde in het Cracow Royal Quartet en vormde in 2011 het Quator Volubilis. Ze trad ook op met Nigel Kennedy’s “Orchestra of Life” en tourde door Europa.

Sinds haar verhuizing naar Frankrijk werkt ze samen met het Limoges and Limousin Orchestra en het orkest van Soirées Lyriques in Sanxay. Ze specialiseerde zich in kamermuziek met formaties zoals Duo Fortecello en Trio Gatti. Haar albums met pianist Philippe Argenty omvatten “Cello and Piano World Tour” (2015), “Soul of Nations” (2018), en “Chopin: Ange ou Démon?” (2022). Ze gingen op tournee in Europa, China en de VS.

Sinds 2015 is ze co-directeur van festivals in Frankrijk en lid van de bestuursraad van het Pablo Casals Festival. Met Duo Fortecello werkt ze aan het “muziek voor iedereen” programma, dat klassieke muziek naar kleine dorpen, ziekenhuizen en scholen brengt. Daarnaast coacht ze jonge artiesten.

Pierre Vopat

Pierre Vopat werd geboren in Luik en studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Shirly Laub en haar assistenten Frédéric d’Ursel en Kerstin Hoelen. Ook kreeg hij de kans om een ​​jaar te studeren bij de beroemde violist Lorenzo Gatto.
Sinds 2014 is hij lid van de Young Belgian Strings en kreeg hij de gelegenheid om meerdere jaren op rij bij het NJO te spelen. Hij speelde ook met het Wiener Jeugdorkest, het Oostenrijkse Jeugdorkest en het Aurora Symphony Orchestra in Stockholm.
Hij is de winnaar van verschillende wedstrijden in België zoals Belfius Classics, Horlait-Dapsens en Maurice Lefranc. Momenteel bouwt Pierre een muzikale carrière op in België, met name binnen verschillende symfonische orkesten, terwijl hij een zeer intense activiteit in de kamermuziek behoudt.

Jungbin Lim

Jungbin Lim werd geboren in Zuid-Korea. In 2009 studeerde ze met grote onderscheiding af aan de Ewha Women’s University in Seoul, waar ze een leerling was van Young Lim Ham en Sun-gyu Kim.
Ze bracht haar passie voor piano tijdens verschillende concerten met het Korean Catholic Symphony and Chamber Orchestra (2009-2013). Daarnaast begeleidde ze het Accel Youth Orchestra, het Goyang Chamber Orchestra en het Pilgrim Choir.
Sinds september 2016 woont Jungbin Lim in België, waar ze studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel, onder leiding van Boyan Vodenitcharov, waarna ze begeleiding en kamermuziek studeerde.
Momenteel combineert ze haar werk aan het Koninklijk Conservatorium Brussel als begeleider van de celloklas en haar passie voor kamermuziek in het Trio Memento.

Álvaro Quintero

Álvaro Quintero werd geboren in Colombia. Hij begon zijn muziekstudie aan het Tolima Conservatorium in zijn geboortestad en vervolgde zijn muzikale opleiding in Venezuela als deel van het beroemde El Sistema-project, waar hij de kans kreeg om in verschillende orkesten te spelen onder leiding van Gustavo Dudamel.
In 2012 begon hij zijn studies aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel in de klas van Didier Poskin. Vervolgens studeerde hij kamermuziek, wat hem ertoe aanzette om concerten te geven in België en Frankrijk.
Momenteel combineert hij muziekonderwijs als onderdeel van een sociaal-muzikaal project in Brussel met concerten met verschillende ensembles in België, waaronder het Trio Memento.

Marco Mantovani

Marco Mantovani werd in Mantova geboren en studeerde af er aan het conservatorium onder leiding van Antonio Pulleghini met de hoogste cijfers en onderscheidingen. Daarna studeerde hij drie jaar bij Andrea Lucchesini aan “Scuola di Musica di Fiesole”  in Firenze, waar hij cum laude afstudeerde. Hij behaalde zijn Master in ‘Piano Performance’ (2017) en zijn ‘Postgraduate’ diploma (2018), beide met de hoogste onderscheiding, aan het Koninklijk Conservatorium Brussel in de klas van Aleksandar Madzar. In 2017 ontving hij van het Conservatorium de prijs ‘Ingeborg Köberle’ als ‘meest veelbelovende student van het jaar’. Fundamenteel voor zijn artistieke ontwikkeling, zijn ook de adviezen geweest die hij kreeg van de beroemde Portugese pianiste Maria João Pires.

Zijn repertoire reikt van Bach tot Hedendaagse muziek. Zijn passie voor kamermuziek drijft hem ertoe om regelmatig met verschillende musici op te treden en hij is stichtend lid van het “Egmont Chamber Music” ensemble.

Marco Mantovani is assistent-professor piano aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, pianoprofessor aan het Conservatoire de Pantin in Parijs en doctoraatsonderzoeker aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en de Vrije Universiteit Brussel in het ‘Doctoraat in de Kunsten’.

Evan Buttar

Evan Buttar heeft een gevarieerde en internationale carrière als uitvoerend musicus op zowel de barokcello als de viola da gamba. Hij heeft opgetreden met groepen als het Orkest van de Achttiende Eeuw, Le Concert des Nations, Ensemble Zefiro, PRJCT Amsterdam en Wrocław Baroque Orchestra, en speelt regelmatig met verschillende ensembles, waaronder het Luthers Bach Ensemble, Musica Gloria, Das Neue Mannheimer Orchester en het Butter Quartet, een historisch geïnformeerd strijkkwartet waarvan hij een van de oprichters is. Zijn kamer- en orkestervaringen hebben hem op internationale podia gebracht op talloze festivals, waaronder het Utrecht Early Music Festival, het MA Festival Brugge, Mozartfest Würzburg, Festival Berlioz, Chopin and his Europe Festival, het Innsbruck Festival of Early Music, de Beethoven Academy in Wrocław en de String Quartet Biennale Amsterdam.

Evan begon op jonge leeftijd met muziek maken in Vancouver, Canada. Na het behalen van een bachelordiploma moderne cello aan de Universiteit van Ottawa in 2014, inspireerde zijn fascinatie voor historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijken hem om naar Nederland te verhuizen, waar hij momenteel woont. Daar behaalde hij in 2016 een masterdiploma barokcello bij Jaap ter Linden aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en datzelfde jaar begon hij daar aan een tweede masterstudie op de viola da gamba bij Mieneke van der Velden en Philippe Pierlot, die hij in 2018 afrondde.

Evan bespeelt een barokcello van Jakob Weiss (ca. 1745) die hij genereus in bruikleen heeft gekregen uit de collectie van het Nederlands Muziekinstrumenten Fonds.

Pieter De Praetere

Pieter De Praetere is een Belgische contratenor. Als solist legt hij zich vooral toe op barokmuziek. Daarnaast is hij een veelgevraagde figuur in het muziektheater.

Pieter is geboren in een muzikale familie. Op zijn 10de gaat hij stemvorming volgen bij Pascal Devreese in Ronse. Op zijn 16de trekt hij naar countertenor Steve Dugardin in Antwerpen. Tijdens zijn studies Literatuurwetenschappen aan de Universiteit Gent volgt hij les bij Hilde Coppé. Kort daarna trekt hij naar het Koninklijk Conservatorium Brussel bij Lena Lootens.

Als solist heeft Pieter een stevig repertoire opgebouwd. Zo vertolkt hij solistenrollen in Messiah van Händel, Stabat Mater van Pergolesi, Gloria van Vivaldi en een aanzienlijk aandeel van cantates, motetten en oratoria van J.S. Bach. Hiermee staat hij op binnen- en buitenlandse podia. Pieter zingt o.a. met de orkesten Musica Gloria, Il Gardellino, B’Rock, BachPlus, Apotheosis … Met Beniamino Paganini en Nele Vertommen van ensemble Musica Gloria werkt hij al enkele jaren intens samen. Samen brachten ze al enkele succesvolle Europese tournees tot stand en ook dit seizoen staan zij samen op binnen – en buitenlandse podia en in de opnamestudio.
In 2024 debuteert Pieter in de opera: in de Reaktorhalle in München zingt hij een hoofdrol in de operacreatie ‘Invitation to a Beheading’ van regisseur Maria Chagina en componist Leon Zmelty. Met het festival Midsummer Mozartiade en Orchestre Royal de Wallonie zingt hij de rol van Farnace in Mozarts ‘Mitridate, Re di Ponte’ in Brussel, Mons en Namur.

Naast zijn werk als klassiek zanger is Pieter een veelgevraagd figuur in het Vlaamse theaterlandschap. Met Muziektheater Broder toert hij al jaren door België met poëtische familievoorstellingen met en over klassieke muziek (Franzerl, Babushka, Seaking…)

Beniamino Paganini

Beniamino Paganini (°1994) heeft al van jongs af aan een passie voor oude muziek. Op 16-jarige leeftijd startte hij aan beide Koninklijke Conservatoria van Brussel, later aan de conservatoria van Leuven en Den Haag. Hij ontving zijn masterdiploma’s voor Traverso (2016), Klavecimbel (2017), Maestro al Cembalo (2019) en een bachelordiploma Musicologie (2018), allen met grote onderscheiding. Hij studeerde traverso bij Barthold Kuijken, Frank Theuns en Jan De Winne, renaissance fluit bij Kate Clark en Patrick Beuckels, klavecimbel bij Frédérick Haas, Fabio Bonizzoni, Kris Verhelst en Maestro al Cembalo bij Patrick Ayrton en musicologie aan de KU Leuven waar hij eveneens het diploma Educatieve master Cultuurwetenschappen behaalde.

Daarnaast treedt hij ook op met claviorganum, orgel en blokfluit. Door de Belgische Muziekpers werd hij uitgeroepen tot Jonge Musicus van het jaar 2020 en Klara selecteerde hem in 2021 als één van de Twintigers. Hij behaalde meerdere eerste prijzen en ontving de ‘Sonderpreis der Jury’ op de Internationale Telemann Wedstrijd (2021).

Beniamino is oprichter en, samen met Nele Vertommen, algemene en artistieke leider van het barokensemble Musica Gloria. Met dit ensemble speelt hij een dertigtal concerten per jaar voor organisaties als AMUZ (BE), Bachfest Leipzig (DE), BOZAR (BE), Concertgebouw Brugge (BE), De Bijloke (BE), Klara (BE), Les Festivals de Wallonie (BE), MA Festival (BE), Musica Antica (NL) en Trigonale Festival (AT). Ook realiseerde hij met Musica Gloria reeds talrijke video-opnames en cd’s

Verder werkt hij samen met vele andere ensembles zoals Il Gardellino, Scherzi Musicali, B’Rock en La Petite Bande in concerten en opnames. 

Nele Vertommen

Nele Vertommen (°1999) werd reeds als 5-jarige geboeid door oude muziek. Hier werd haar al duidelijk dat ze deze muziek ook zelf wilde kunnen spelen.

Enkele jaren later startte ze met hobolessen bij Korneel Alsteens. Wanneer ze na 2 jaar spelen ontdekte dat de prachtige hobo-solo’s uit de Mattheüs-Passie eigenlijk voor de barokhobo geschreven werden, ontstond het idee om barokhoboïste te worden.

Op haar 14de begon ze met zelfstudie voor barokhobo, waarna ze zich op 15-jarige leeftijd studente kon noemen aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, in de klas van Marcel Ponseele. Na een tussenjaar in Den Haag, ontving ze daar haar bachelordiploma met grote onderscheiding. Terug in België voltooide ze haar masterdiploma, eveneens met grote onderscheiding. Kort na haar afstuderen werd ze geselecteerd door Klara om deel uit te maken van hun reeks “De Twintigers”. Omdat ze ook een grote liefde heeft voor vroeger repertoire, werkt ze sinds enkele jaren ijverig aan haar vaardigheden op vroegere dubbelrietinstrumenten.

Samen met haar partner Beniamino Paganini leidt ze Musica Gloria. Dit ensemble treedt op voor organisaties zoals BOZAR (BE), Trigonale (AT), Bachfest Leipzig (DE), AMUZ (BE), Festivals de Wallonie (BE), SHFestival (CZ), Concertgebouw Brugge (BE), TAM Regensburg (DE) en 30CC (BE) en heeft al verschillende cd’s opgenomen. 

Behalve met Musica Gloria, speelt Nele regelmatig met ensembles als Il Gardellino (BE), A Nocte Temporis (BE), La Chapelle Harmonique (FR), Collegium Marianum (CZ), Gli Angeli Genève (CH), Le Poème Harmonique (FR), Utopia Orchestra (DE) en Concerto Köln (DE).