Dit was 2023 ...

Het was een veelbewogen en boeiend jaar, 2023. Een jaar dat voor Klassiek in de Kapel enkele weken voor de eerste januari al van start ging, met een zeer gesmaakt kerstconcert. 

Een kerstconcert in het teken van de 'hoop'

Na de reorganisatie van Klassiek in de Kapel waren we eigenlijk niet van plan om al in 2022 concerten te organiseren, maar wanneer de Tiense schepen van cultuur ons vroeg om een kerstconcert te organiseren in het kader van Wintermagie, de eindejaarsfeesten van de stad, konden we natuurlijk niet “neen” zeggen. Voor de uitvoering contacteerden we Wouter Dekoninck van het  Hildebrandt Consort, die ons meteen een zeer boeiend programma voorstel deed met muziek uit de 17de eeuw. 

Aangezien dit concert deel uitmaakte van de Wintermagie-activiteiten, hadden we beperkte keuzes voor de datum en moest het plaatsvinden in de OLV Ten Poelkerk op de Grote Markt. Na grondig overleg kwamen we tot de meest geschikte datum, namelijk 16 december, en konden we het licht op groen zetten voor ons Kerstconcert 2022.

Het Hildebrandt Consort tijdens het Kerstconcert
Met de mooiste 17de eeuwse muziek liet het Hildebrandt Consort niemand onberoerd. (Foto: Frank Emmers)

Het concert, met muziek die in het teken stond van de hoop op betere tijden, werd op de koude decemberavond -er lag zelfs wat sneeuw- door het publiek ontvangen met een warm applaus. Hoewel de stadsdiensten zich niet aan de gemaakte afspraken hadden gehouden, konden we ons geen mooiere doorstart inbeelden.

Van Wintermagie naar Cello magie

Ondertussen waren we ook in contact gekomen met de Koreaanse celliste Hayoung Choi, die in 2022 de Eerste Laureate van de Koningin Elisabethwedstrijd werd. Het werd het moeilijkste concert dat we ooit al georganiseerd hadden, maar tegelijkertijd ook één waar we trots op kunnen zijn, want het was blijkbaar al zo een 40 jaar geleden dat er een Eerste Laureaat onze streek aandeed.

Hayoung Choi en Joachim Carr
Hayoung Choi en Joachim Carr wisten van de eerste tot de laatste seconde het publiek in de ban te houden. (Foto: Frank Emmers)

Het contact met de manager van Hayoung Choi verliep moeizaam, zodanig zelfs dat we de indruk kregen dat hij, nadat we de datum voor het concert waren overeengekomen, ons helemaal was vergeten. Intussen hadden we de ticketverkoop al gestart, dus dat was effe heel spannend, om het met een British Understatement te zeggen. Verschillende telefoontjes later, waarvan het eerste onze indruk trouwens bevestigde, was het in orde.

Tot de manager enkele dagen voordien liet weten dat wij hem een contract moesten bezorgen. Met andere artiesten is dat steeds andersom gegaan, dus we vonden de vraag een beetje vreemd. Maar goed, we brachten ook dit snel in orde. 

Hij liet ons ook weten dat we twee kamers moesten boeken in een hotel vlak bij de luchthaven, één voor Hayoung Choi en één voor Joachim Carr, de pianist die haar tijdens het concert zou begeleiden. Beiden moesten immers de dag erna al terug naar Berlijn vliegen.

Gelukkig hadden we de reflex om een hotel te zoeken dat je tot in de vroege namiddag van het verblijf weer op kon zeggen. De artiesten zelf lieten ons namelijk weten dat ze ook hun (voorlopig) laatste nacht in België door zouden brengen bij het gastgezin waar we hen opgepikt hadden. De manager bleek vooral een stoorzender geweest te zijn.

Ook lokaal stuitten we op een probleem. We vroegen de Tiense kerkraad of we voor dit toch wel bijzondere concert de Sint-Germanuskerk konden huren. We kregen geen enkel antwoord! Zelfs een botte “neen” zou beleefder geweest zijn! En nochtans zou dit concert ook voor het ‘Fiere Tienen’ een opsteker van jewelste geweest zijn.

Gelukkig werden we in Hoegaarden veel hartelijker ontvangen en ondanks alle moeilijkheden, werd het een memorabel concert. Dankuwel Hoegaarden, voor de warme ontvangst en de zeer aangename samenwerking.

Een concert van favorieten

Waar het concert met Hayoung Choi het moeilijkste was dat we ooit georganiseerd hadden, was het volgende concert met Musica Gloria precies het tegenovergestelde! 

Afspraken met Nele Vertommen en Beniamino Paganini, de bezielende krachten achter het ensemble, zijn steeds duidelijk, concreet en evenwichtig, precies zoals ook wij het wensen. Voeg daarbij het enthousiasme en de passie die het ensemble in de muziek stopt, en je begrijpt meteen waarom Musica Gloria tot één van onze favorieten behoort. Het mag dan ook niet verbazen dat het aan Nele en Beniamino is dat we gevraagd hebben om één van onze andere favorieten in een concert te verwerken: de Chandos Anthems van Händel.

We bekeken samen welke van de 11 anthems deel zouden worden van het concert -alle 11 zou wat lang geduurd hebben- en kwamen daarbij zeer snel op de nummers 10 (Beniamino’s favoriet) en 6 (de onze). Tussen beide vocale werken kwam een instrumentaal interludium, uiteraard ook met muziek van Händel. 

Het concert 'De Chandos Anthems van Händel' bundelde enkele van onze favorieten samen in één prachtig geheel (Foto: Hans Stockmans)

Dat we met dit project Nele en Beniamino ook geholpen hebben om één van hun dromen om samen met een eigen vocaal ensemble een groot vocaal werk te brengen, maakte dit concert voor ons nog zoveel beter. Want wat is er mooier dan de mogelijkheid te creëeren dat iemand zijn of haar droom waar kan maken?

O, ja, voor we het vergeten … Als iemand wil weten wat het meest opmerkelijke verzoek is dat we ooit van een artiest kregen in functie van een concert, dan was het bij dit concert, wanneer alt Andrea Gagagvin ons vroeg of we hem een fietspomp konden lenen. Hij was namelijk met de fiets van het station van Tienen naar de Sint-Gorgoniuskerk gekomen, en had daarbij hinder van een plattere band. Gelukkig was er Peter Reynaers, al sinds onze herstart een onvermoeibare steun, die ons uit de nood hielp.

Barok en 20ste eeuws in één

Het voorlaatste concert van dit jaar trok wat minder publiek. Jammer, want pianist Marco Mantovani bracht een indrukwekkende combinatie van muziek van Bach, Schumann en Holliger, verwerkt tot één boeiend geheel. 

Marco Mantovani aan de piano
Marco Mantovani bracht zijn concert met passie en toewijding. (Foto: Frank Emmers)

Voor dit concert kozen we de intiemere sfeer van de betoverende Sint-Rochuskapel, een kapel uit de late 18de eeuw, maar met een veel langere geschiedenis, die oud en nieuw met elkaar integreert, net zoals ook Marco deed wanneer hij een partita van Bach samenbracht met één van de hedendaagse componist Holliger en daarbij het Bluhmenstück van Schuman gebruikte als ‘scharnier’ tussen twee delen van zijn concert.

Je moet het als jonge pianist maar kunnen én durven, trouwens, om de alom vereerde Bach te verweven met een hedendaagse en veel minder gekende Holliger. En dat is precies wat Marco deed tijdens zijn concert. We zagen de piano gebruikt zoals nooit tevoren, op een manier die we ons zelfs nooit zouden voorgesteld hebben en keken en luisterden met ontzag voor de kunde van deze artiest. Het was gewaagd, inderdaad, maar ook zeer geslaagd en de Sint-Rochus kapel in Hoegaarden vulde zich dan ook terecht met een daverend applaus.

Polyfonie herdacht

Wie ons al van in het begin volgt, weet dat we een bijzondere relatie hebben met de Italiaanse ensemble Roma Opera Omnia. Op 20 september 2019 brachten zij het openingsconcert van Klassiek in de Kapel, toen nog in de Kapel van het Oude College in Tienen. We leerden het ensemble enkele jaren daarvoor tijdens een reis naar Rome kennen en volgen hen sindsdien op de voet. 

Het was tijdens onze recentste uitstap naar de Eeuwige Stad dat we afspraken met Paola, Stefano en Lorenzo van Roma Opera Omnia, voor een etentje in een typisch Romeinse maar niet-toeristisch restaurant, Il Piccolo Vicolo. We spraken over Rome, over eten en uiteraard ook over muziek. Stefano vertelde dat hij op dat ogenblik aan het werk was aan een nieuw project, een bewerking van Canticum Canticorum van de late renaissance componist en polyfonist Palestrina. Geheel in de geest van de oorspronkelijke compositie, bewerkte hij deze imposante reeks polyfone motetten, tot een intiem stuk voor sopraan, tenor en instrumentale begeleiding. Of we daarbij onze oren spitsten? Natuurlijk! Wat denk je nu zelf?

We wisten dat het pop-up project in het Oude College, waar Klassiek in de Kapel was ontstaan, ten einde liep, en we hoopten Roma Opera Omnia nog een tweede en laatste keer te kunnen verwelkomen in ‘onze’ oude Kapel, vlak voor de sluiting, maar een noodzakelijke reorganisatie liet ons dit plan herzien.

Samen op de foto met het sympathieke ensemble Roma Opera Omnia (Foto: Hans Stockmans)

Uitstel, geen afstel! Want eens de reorganisatie voorbij en we de concert-organisatie opnieuw opnamen, planden we dit concert terug in. Niet meer in ‘onze’ oude Kapel, maar in de Sint-Gorgoniuskerk in Hoegaarden. Ondanks de grootte van deze mooie kerk van midden 18de eeuw, werd het een intiem concert, dat paste bij de sfeer die de muziek ook uitstraalde. Nog voor de repetities aanvingen, stelde Stefano voor om de Nederlandse vertaling van de teksten tussen de muziekstukken door voor te lezen. Dat was even spannend, natuurlijk, maar ook daar dienen de repetities voor en tegen de aanvang van het concert was alles perfect.

En het was ook een leuk weerzien met onze Romeinse vrienden, die we toch al een jaar of twee niet meer hadden ontmoet.

Dit was 2023 ... en een beetje 2022

Onze herstart was, zeker in het begin, niet altijd even evident, maar we zetten door en we werden na elk concert beloond met de blije gezichten van de artiesten en het publiek. En dat is de voornaamste reden waarom we concerten blijven organiseren, ook in 2024.

Natuurlijk zou dit allemaal niet mogelijk geweest zijn zonder de hulp van onze financiële en materiële sponsors, de hartelijke samenwerking met de kerkraad van Hoegaarden, onze vrijwilligers, Yingja Fu, Johnny Lassaut, Sabine Moorhem en Peter Reynaers en natuurlijk, jullie allemaal, die onze concerten bijwonen ❤️ 

Compagnie Trespugliese

Het gezelschap Trespugliese bestaat uit de Argentijnse tangodansers Sebastian Ovejero, oorspronkelijk afkomstig uit het noordwesten van Argentinië, en Marie Quilly, die opgroeide in Bretagne.
Na ongeveer tien jaar in Spanje te hebben gewoond, besloten Sebastian en Marie zich in Frankrijk te vestigen terwijl ze hun tournees voortzetten met verschillende muziekgroepen in Spanje en Frankrijk, maar ook in Portugal, Rusland, Israël en Argentinië.
Ze deelden onder meer het podium met gitarist Lakmal Peiris in Madrid of met Proyecto Tamgú tijdens het Granada International Tango Festival (Spanje). Ze hebben La Porteña Tango Trío meerdere malen begeleid op internationale tournees. Ze werkten samen met de alternatieve tangogroep Galeon Tango en met het Théâtre équestre de Bretagne.
Momenteel worden ze opgemerkt op de Franse podia als dansers van het klassieke muziekduo Fortecello en het tangotrio Fortecello Project.

Ze bieden ook verschillende dansshows aan die zijn aangepast aan alle soorten publiek, ruimtes en logistiek, en bieden regelmatig workshops en cursussen aan voor verschillende tangostructuren en festivals in Frankrijk en elders.

Carmela Delgado

Carmela Delgado werd in 1991 in Parijs geboren en studeerde aan het Conservatorium van Gennevilliers en in Argentinië. Ze treedt op in gerenommeerde concert- en operahuizen, waaronder Straatsburg, Mulhouse en Rennes, en speelt tangomuziek zoals “Maria de Buenos Aires” en “MisaTango”. Ze werkt samen met ensembles als L’Orchestre de Bretagne en L’Orchestre Lutetia.

Internationaal trad ze op in Praag met “Maria de Buenos Aires”. In Argentinië werkte ze met muzikanten als Ramiro Gallo en Rudi Flores. Carmela focust op tango en improviseert en speelt kamermuziek in diverse ensembles zoals Cuarteto Lunares en EOS.

Ze onderzoekt Argentijnse folklore en flamenco, werkt samen met haar vader Manuel Delgado, en tourde in 2018 door China met het Franse chanson-ensemble Canaille de Panam. Carmela doceert bandoneon aan het Conservatorium Edgard-Varèse en geeft masterclasses op festivals als Tango de Tarbes en het International Institute for World Music.

Philippe Argenty

Philippe Argenty gaat in 2000 naar de Muziekacademie en verhuist in 2003 naar Parijs om zich op muziek en piano te concentreren. In 2005 begint hij aan het Conservatori Superior de Música van Liceu in Barcelona, waar hij in 2011 afstudeert met een diploma in “Piano Performance” en de hoogste onderscheiding krijgt voor zijn uitvoering van Liszts 2e Pianoconcert.

In 2005 wint hij de 2e prijs op het Grand Concours International de Piano in Parijs. Sinds 2004 treedt hij op in verschillende landen, zowel solo als in kamermuziek. In 2011 gaat hij op tournee met het Barcelona-orkest “ConjuntXXI” en speelt het Liszt 2e Pianoconcert. Hij treedt op bij diverse festivals en speelt in formaties zoals Duo Fortecello en NonStop Tango Trio.

Sinds 2016 organiseert hij festivals en muziekseizoenen, waaronder “Les Clés du Classique” en “Saint Savin Piano & Master Classes Festival”. In 2017 treedt hij toe tot de raad van het Festival Pablo Casals in Prades en is sinds 2008 artistiek manager van Les Clés du Classique. In 2015 is hij jurylid bij de Festival Art Duo in Praag.

Met Anna Mikulska (Duo Fortecello) bracht hij albums uit: “Cello and Piano World Tour” (2015), “Soul of Nations” (2018), en “Chopin: Ange ou Démon?” (2022). Ze tourden door Europa, China en de VS. Met Duo Fortecello werkt hij aan het “Music for All” programma en coacht hij jonge artiesten.

Anna Mikulska

Anna Mikulska-Argenty begon haar muziekstudie op zesjarige leeftijd. In 2005 startte ze aan de Muziekacademie in Krakau en studeerde later aan de Ecole Normale de Musique in Parijs. Ze kreeg advies van bekende cellisten zoals Anner Bylsma en Arto Noras. In 2010 behaalde ze een Master’s degree en een Cello Aptitude Certificate.

Sinds 2005 speelt ze solo met verschillende orkesten, zoals het Symfonieorkest van de Muziekacademie van Krakau en het Young Philharmonic Orchestra. Ze speelde in het Cracow Royal Quartet en vormde in 2011 het Quator Volubilis. Ze trad ook op met Nigel Kennedy’s “Orchestra of Life” en tourde door Europa.

Sinds haar verhuizing naar Frankrijk werkt ze samen met het Limoges and Limousin Orchestra en het orkest van Soirées Lyriques in Sanxay. Ze specialiseerde zich in kamermuziek met formaties zoals Duo Fortecello en Trio Gatti. Haar albums met pianist Philippe Argenty omvatten “Cello and Piano World Tour” (2015), “Soul of Nations” (2018), en “Chopin: Ange ou Démon?” (2022). Ze gingen op tournee in Europa, China en de VS.

Sinds 2015 is ze co-directeur van festivals in Frankrijk en lid van de bestuursraad van het Pablo Casals Festival. Met Duo Fortecello werkt ze aan het “muziek voor iedereen” programma, dat klassieke muziek naar kleine dorpen, ziekenhuizen en scholen brengt. Daarnaast coacht ze jonge artiesten.

Pierre Vopat

Pierre Vopat werd geboren in Luik en studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Shirly Laub en haar assistenten Frédéric d’Ursel en Kerstin Hoelen. Ook kreeg hij de kans om een ​​jaar te studeren bij de beroemde violist Lorenzo Gatto.
Sinds 2014 is hij lid van de Young Belgian Strings en kreeg hij de gelegenheid om meerdere jaren op rij bij het NJO te spelen. Hij speelde ook met het Wiener Jeugdorkest, het Oostenrijkse Jeugdorkest en het Aurora Symphony Orchestra in Stockholm.
Hij is de winnaar van verschillende wedstrijden in België zoals Belfius Classics, Horlait-Dapsens en Maurice Lefranc. Momenteel bouwt Pierre een muzikale carrière op in België, met name binnen verschillende symfonische orkesten, terwijl hij een zeer intense activiteit in de kamermuziek behoudt.

Jungbin Lim

Jungbin Lim werd geboren in Zuid-Korea. In 2009 studeerde ze met grote onderscheiding af aan de Ewha Women’s University in Seoul, waar ze een leerling was van Young Lim Ham en Sun-gyu Kim.
Ze bracht haar passie voor piano tijdens verschillende concerten met het Korean Catholic Symphony and Chamber Orchestra (2009-2013). Daarnaast begeleidde ze het Accel Youth Orchestra, het Goyang Chamber Orchestra en het Pilgrim Choir.
Sinds september 2016 woont Jungbin Lim in België, waar ze studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel, onder leiding van Boyan Vodenitcharov, waarna ze begeleiding en kamermuziek studeerde.
Momenteel combineert ze haar werk aan het Koninklijk Conservatorium Brussel als begeleider van de celloklas en haar passie voor kamermuziek in het Trio Memento.

Álvaro Quintero

Álvaro Quintero werd geboren in Colombia. Hij begon zijn muziekstudie aan het Tolima Conservatorium in zijn geboortestad en vervolgde zijn muzikale opleiding in Venezuela als deel van het beroemde El Sistema-project, waar hij de kans kreeg om in verschillende orkesten te spelen onder leiding van Gustavo Dudamel.
In 2012 begon hij zijn studies aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel in de klas van Didier Poskin. Vervolgens studeerde hij kamermuziek, wat hem ertoe aanzette om concerten te geven in België en Frankrijk.
Momenteel combineert hij muziekonderwijs als onderdeel van een sociaal-muzikaal project in Brussel met concerten met verschillende ensembles in België, waaronder het Trio Memento.

Marco Mantovani

Marco Mantovani werd in Mantova geboren en studeerde af er aan het conservatorium onder leiding van Antonio Pulleghini met de hoogste cijfers en onderscheidingen. Daarna studeerde hij drie jaar bij Andrea Lucchesini aan “Scuola di Musica di Fiesole”  in Firenze, waar hij cum laude afstudeerde. Hij behaalde zijn Master in ‘Piano Performance’ (2017) en zijn ‘Postgraduate’ diploma (2018), beide met de hoogste onderscheiding, aan het Koninklijk Conservatorium Brussel in de klas van Aleksandar Madzar. In 2017 ontving hij van het Conservatorium de prijs ‘Ingeborg Köberle’ als ‘meest veelbelovende student van het jaar’. Fundamenteel voor zijn artistieke ontwikkeling, zijn ook de adviezen geweest die hij kreeg van de beroemde Portugese pianiste Maria João Pires.

Zijn repertoire reikt van Bach tot Hedendaagse muziek. Zijn passie voor kamermuziek drijft hem ertoe om regelmatig met verschillende musici op te treden en hij is stichtend lid van het “Egmont Chamber Music” ensemble.

Marco Mantovani is assistent-professor piano aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, pianoprofessor aan het Conservatoire de Pantin in Parijs en doctoraatsonderzoeker aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en de Vrije Universiteit Brussel in het ‘Doctoraat in de Kunsten’.

Evan Buttar

Evan Buttar heeft een gevarieerde en internationale carrière als uitvoerend musicus op zowel de barokcello als de viola da gamba. Hij heeft opgetreden met groepen als het Orkest van de Achttiende Eeuw, Le Concert des Nations, Ensemble Zefiro, PRJCT Amsterdam en Wrocław Baroque Orchestra, en speelt regelmatig met verschillende ensembles, waaronder het Luthers Bach Ensemble, Musica Gloria, Das Neue Mannheimer Orchester en het Butter Quartet, een historisch geïnformeerd strijkkwartet waarvan hij een van de oprichters is. Zijn kamer- en orkestervaringen hebben hem op internationale podia gebracht op talloze festivals, waaronder het Utrecht Early Music Festival, het MA Festival Brugge, Mozartfest Würzburg, Festival Berlioz, Chopin and his Europe Festival, het Innsbruck Festival of Early Music, de Beethoven Academy in Wrocław en de String Quartet Biennale Amsterdam.

Evan begon op jonge leeftijd met muziek maken in Vancouver, Canada. Na het behalen van een bachelordiploma moderne cello aan de Universiteit van Ottawa in 2014, inspireerde zijn fascinatie voor historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijken hem om naar Nederland te verhuizen, waar hij momenteel woont. Daar behaalde hij in 2016 een masterdiploma barokcello bij Jaap ter Linden aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en datzelfde jaar begon hij daar aan een tweede masterstudie op de viola da gamba bij Mieneke van der Velden en Philippe Pierlot, die hij in 2018 afrondde.

Evan bespeelt een barokcello van Jakob Weiss (ca. 1745) die hij genereus in bruikleen heeft gekregen uit de collectie van het Nederlands Muziekinstrumenten Fonds.

Pieter De Praetere

Pieter De Praetere is een Belgische contratenor. Als solist legt hij zich vooral toe op barokmuziek. Daarnaast is hij een veelgevraagde figuur in het muziektheater.

Pieter is geboren in een muzikale familie. Op zijn 10de gaat hij stemvorming volgen bij Pascal Devreese in Ronse. Op zijn 16de trekt hij naar countertenor Steve Dugardin in Antwerpen. Tijdens zijn studies Literatuurwetenschappen aan de Universiteit Gent volgt hij les bij Hilde Coppé. Kort daarna trekt hij naar het Koninklijk Conservatorium Brussel bij Lena Lootens.

Als solist heeft Pieter een stevig repertoire opgebouwd. Zo vertolkt hij solistenrollen in Messiah van Händel, Stabat Mater van Pergolesi, Gloria van Vivaldi en een aanzienlijk aandeel van cantates, motetten en oratoria van J.S. Bach. Hiermee staat hij op binnen- en buitenlandse podia. Pieter zingt o.a. met de orkesten Musica Gloria, Il Gardellino, B’Rock, BachPlus, Apotheosis … Met Beniamino Paganini en Nele Vertommen van ensemble Musica Gloria werkt hij al enkele jaren intens samen. Samen brachten ze al enkele succesvolle Europese tournees tot stand en ook dit seizoen staan zij samen op binnen – en buitenlandse podia en in de opnamestudio.
In 2024 debuteert Pieter in de opera: in de Reaktorhalle in München zingt hij een hoofdrol in de operacreatie ‘Invitation to a Beheading’ van regisseur Maria Chagina en componist Leon Zmelty. Met het festival Midsummer Mozartiade en Orchestre Royal de Wallonie zingt hij de rol van Farnace in Mozarts ‘Mitridate, Re di Ponte’ in Brussel, Mons en Namur.

Naast zijn werk als klassiek zanger is Pieter een veelgevraagd figuur in het Vlaamse theaterlandschap. Met Muziektheater Broder toert hij al jaren door België met poëtische familievoorstellingen met en over klassieke muziek (Franzerl, Babushka, Seaking…)

Beniamino Paganini

Beniamino Paganini (°1994) heeft al van jongs af aan een passie voor oude muziek. Op 16-jarige leeftijd startte hij aan beide Koninklijke Conservatoria van Brussel, later aan de conservatoria van Leuven en Den Haag. Hij ontving zijn masterdiploma’s voor Traverso (2016), Klavecimbel (2017), Maestro al Cembalo (2019) en een bachelordiploma Musicologie (2018), allen met grote onderscheiding. Hij studeerde traverso bij Barthold Kuijken, Frank Theuns en Jan De Winne, renaissance fluit bij Kate Clark en Patrick Beuckels, klavecimbel bij Frédérick Haas, Fabio Bonizzoni, Kris Verhelst en Maestro al Cembalo bij Patrick Ayrton en musicologie aan de KU Leuven waar hij eveneens het diploma Educatieve master Cultuurwetenschappen behaalde.

Daarnaast treedt hij ook op met claviorganum, orgel en blokfluit. Door de Belgische Muziekpers werd hij uitgeroepen tot Jonge Musicus van het jaar 2020 en Klara selecteerde hem in 2021 als één van de Twintigers. Hij behaalde meerdere eerste prijzen en ontving de ‘Sonderpreis der Jury’ op de Internationale Telemann Wedstrijd (2021).

Beniamino is oprichter en, samen met Nele Vertommen, algemene en artistieke leider van het barokensemble Musica Gloria. Met dit ensemble speelt hij een dertigtal concerten per jaar voor organisaties als AMUZ (BE), Bachfest Leipzig (DE), BOZAR (BE), Concertgebouw Brugge (BE), De Bijloke (BE), Klara (BE), Les Festivals de Wallonie (BE), MA Festival (BE), Musica Antica (NL) en Trigonale Festival (AT). Ook realiseerde hij met Musica Gloria reeds talrijke video-opnames en cd’s

Verder werkt hij samen met vele andere ensembles zoals Il Gardellino, Scherzi Musicali, B’Rock en La Petite Bande in concerten en opnames. 

Nele Vertommen

Nele Vertommen (°1999) werd reeds als 5-jarige geboeid door oude muziek. Hier werd haar al duidelijk dat ze deze muziek ook zelf wilde kunnen spelen.

Enkele jaren later startte ze met hobolessen bij Korneel Alsteens. Wanneer ze na 2 jaar spelen ontdekte dat de prachtige hobo-solo’s uit de Mattheüs-Passie eigenlijk voor de barokhobo geschreven werden, ontstond het idee om barokhoboïste te worden.

Op haar 14de begon ze met zelfstudie voor barokhobo, waarna ze zich op 15-jarige leeftijd studente kon noemen aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, in de klas van Marcel Ponseele. Na een tussenjaar in Den Haag, ontving ze daar haar bachelordiploma met grote onderscheiding. Terug in België voltooide ze haar masterdiploma, eveneens met grote onderscheiding. Kort na haar afstuderen werd ze geselecteerd door Klara om deel uit te maken van hun reeks “De Twintigers”. Omdat ze ook een grote liefde heeft voor vroeger repertoire, werkt ze sinds enkele jaren ijverig aan haar vaardigheden op vroegere dubbelrietinstrumenten.

Samen met haar partner Beniamino Paganini leidt ze Musica Gloria. Dit ensemble treedt op voor organisaties zoals BOZAR (BE), Trigonale (AT), Bachfest Leipzig (DE), AMUZ (BE), Festivals de Wallonie (BE), SHFestival (CZ), Concertgebouw Brugge (BE), TAM Regensburg (DE) en 30CC (BE) en heeft al verschillende cd’s opgenomen. 

Behalve met Musica Gloria, speelt Nele regelmatig met ensembles als Il Gardellino (BE), A Nocte Temporis (BE), La Chapelle Harmonique (FR), Collegium Marianum (CZ), Gli Angeli Genève (CH), Le Poème Harmonique (FR), Utopia Orchestra (DE) en Concerto Köln (DE).