Roma Opera Omnia – Canticum Canticorum

Datum

18-11-23
Vervallen

Tijd

20:00 - 21:15

Locatie

Sint-Gorgoniuskerk, Hoegaarden
Houtmarkt, Hoegaarden
Website
https://www.klassiekindekapel.be/locaties/sint-gorgoniuskerk-in-hoegaarden/

Canticum Canticorum brengt ons terug naar de late renaissance, de tijd van componist Palestrina. Het Romeinse ensemble Roma Opera Omnia, brengt voor Klassiek in de Kapel een eigen bewerking van dit meesterwerk voor tenor, sopraan en instrumentale begeleiding. Precies omdat Palestrina heel wat vrijheid voorzag voor interpretatie door de uitvoerders -wat niet ongewoon was in de late 16de eeuw-, blijft de bewerking die Stefano Sabene voor Roma Opera Omnia maakte, toch trouw aan de originele compositie van Canticum Canticorum.

Programma

  • Osculetur me  – Trahe me – Nigra sum Si ignoras te – Pulchre sunt – Fasciculus mhyrrae – Ecce tu pulcher es – Vulnerasti cor meum – Sicut lilium
  • Laeva ejus – Vox dilecti mei – Surgam et circuibo – Adjuro vos – Caput ejus – Quae est ista – Guttur tuum – Veni dilecte mi

 

Roma Opera Omnia bestaat sinds 2010 en werd geboren als een huisensemble van het Roma Opera Omnia-festival, waar het honderden concerten en opnames heeft uitgevoerd. De groep werd opgericht door artistiek en muzikaal leider Stefano Sabene, die besloot om de erfenis en ervaringen van het Schola Romana Ensemble, verder te zetten. Het ensemble heeft een vaste kern, maar werkt ook samen met tal van andere musici, afhankelijk van het repertoire. In Rome brengen ze quasi dagelijks concerten op bijzondere locaties, telkens met de bedoeling om de pracht van de eeuwige stad in de verf te zetten. Voor Canticum Canticorum bestaat het ensemble uit:

  • Paola Alonzi (Sulamita), sopraan
  • Franco Todde (Salomone), Tenor  en renaissance gitaar
  • Lorenzo Sabene, renaissance luit
  • Stefano Sabene, renaissance dwarsfluit en muzikale leiding

 

Artiesten / Ensemble

  • Franco Todde
    Franco Todde
    Tenor, renaissancegitaar

    Na zijn diploma gitaar, behaald aan het Santa Cecilia Conservatorium in Rome, wijdde Franco Todde zich aan de studie zang en compositie. Hij volgde masterclasses gitaar, koordirectie en gregoriaans bij de meesters Leo Brower, Eliot Fisk, Krum Maximov en Amleto Luciano Massa.

    Hij heeft nationale en internationale gitaarwedstrijden gewonnen als solist en als lid van het Roman Guitar Trio, een formatie waarmee hij een intense concertactiviteit heeft in Italië en in het buitenland. Dit trio heeft diverse prijzen en erkenningen gewonnen, in 1994 speelde het live op het radioprogramma Radio3 Suite en werd het door Maestro Michele Dall’Ongaro uitgenodigd om op te treden, als onderdeel van het Roma Europa Festival, op beroemde Piazza del Campidoglio in Rome.

    Als tenor werkte hij samen met verschillende koren en kamerensembles, Coro del’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Coro Filarmonia di Roma, I Solisti di Bologna, Ensemble Vocalise, Ensemble Camerata Nova. Finalist in de Nationale Competitie voor rollen in het koor, aangekondigd door de Accademia Nazionale di Santa Cecilia in 1996, nam hij deel aan verschillende producties, waaronder Œdipus Rex van Igor Stravinsky onder leiding van Gianluigi Gelmetti en König Stephan van Ludwig van Beethoven geregisseerd door Myung – Whun Chung.

    In 1997 werd hij door Maestro Theo Loosli als solist gekozen voor de uitvoering van het Weihnachtsoratorium van Johann Sebastian Bach in het Palazzo della Cancelleria in Rome met het Gonfalone Chamber Orchestra en het Roman Polyphonic Choir. In 1998 nam hij als eerste tenor van het koor van de Accademia Nazionale di Santa Cecilia deel aan de opname Deutsche Grammophon Himn for the world II samen met Cecilia Bartoli en Andrea Bocelli en aan de tournee van het koor in Bremen voor een concert met het London Philharmonic Orchestra onder leiding van Myung – Whun Chung.

    Hij zong in het Musica Reservata Choir sinds zijn debuut en ter gelegenheid van het winnen van de derde prijs op de 35e Nationale Polyfone Competitie van Arezzo. Hij werkt al vele jaren samen met het Schola Romana Ensemble, een vocale en instrumentale groep gespecialiseerd in renaissance- en barokrepertoire, waarbij hij solorollen ondersteunt in heilige muziekproducties zoals: Passio Secundum Joannem van Tomás Luis de Victoria, Passio van Alessandro Scarlatti, Historia di Abraham et Isaac van Giacomo Carissimi, Messiah van Georg Friedrich Händel, Christmas Oratorio van Johann Sebastian Bach. In 2009 speelde hij de rol van San Giovanni in Georg Friedrich Händels Oratorium De Verrijzenis, een voorstelling die de 39e editie van het Viterbo Baroque Festival inluidde.

    Hij heeft zowel als gitarist als zanger opnames gemaakt voor RAI-TV en heeft gespeeld in filmsoundtracks. Hij heeft opgenomen voor de platenmaatschappijen Deutsche Grammophon, Pentaphon, Cinevox Record, Musikstrasse en Chromamedia en is de auteur van didactische werken en vocale en instrumentale transcripties.

    Sinds 1996 treedt hij op in de dubbelrol van zanger en gitarist, puttend uit dat uitgebreide repertoire voor solozang en instrument dat reikt van de 16e tot de 19e eeuw en heeft hij de opname gemaakt van twee cd’s uitgegeven door Simmetria Edizioni.

  • Lorenzo Sabene
    Lorenzo Sabene
    Luit

    Lorenzo Sabene begon klassieke gitaar te studeren op 10-jarige leeftijd, om zich later te wijden aan de luit en oude tokkelinstrumenten onder leiding van Andrea Damiani aan het S. Cecilia Conservatory of Music in Rome, waar hij in 2018 cum laude afstudeerde. Vervolgens perfectioneerde hij zich in barokgitaar bij Xavier Diaz-Latorre in Barcelona aan de ESMUC in 2019.

    Onder de stichtende leden van het Ensemble Opera Omnia heeft hij tientallen concerten gegeven in Italië en in het buitenland. Het Roma Opera Omnia Ensemble is gespecialiseerd in het plannen en creëren van muzikale en multimediaroutes met een hoog cultureel profiel, met bijzondere aandacht voor de versterking van het artistieke en architecturale erfgoed van Rome. In meer dan 10 jaar activiteit heeft het Ensemble honderden evenementen georganiseerd die kunst, muziek en dans combineren in prestigieuze historische gebouwen en plaatsen van aanbidding van hoge artistiek-culturele betekenis: onder andere Palazzo Doria Pamphilj, Sant’Agnese in Agone, San Luigi dei Francesi, Villa Farnesina, Museum en crypte van de Cappuccini, Leonardo Experience Museum, S. Maria dell’Orto, S. Maria del Popolo, Palazzo Patrizi, Palazzo Falconieri (Hongaarse Academie). In deze context heeft Lorenzo Sabene ook als solist ervaring opgedaan in samenwerking met universitaire instellingen, en zorgde hij voor het tekstuele apparaat van concerten van de Universitaire Concerten van La Sapienza in Rome.

    Hij werkte ook als continuist samen met het Schola Romana Ensemble in het kader van de viering van de 350e verjaardag van de dood van Francesco Borromini, gepromoot door de Accademia di San Luca, de Vaticaanse Musea, de Faculteit Architectuur van de La Sapienza Universiteit van Rome, de Academie voor Schone Kunsten in Rome en MAXXI – Nationaal Museum voor de Kunsten van de 21e Eeuw.

    Als continuospeler op de theorbe en barokgitaar heeft hij ook samengewerkt met het Stradella Project onder leiding van Andrea De Carlo, waarbij hij het oratorium “Santa Editta” naar belangrijke festivals in heel Italië bracht, waaronder Festival Grandezze e Meraviglie; Pergolese Spontini-festival; Festival Oude Muziek “In de voetsporen van Cusanino”; Barattelli-concertvereniging; Alessandro Stradella FBAS Barokfestival; Seizoen van de oprichting van de Pietà dei Turchini in Napels. Met het Reate Festival Baroque Ensemble onder leiding van Alessando Quarta neemt hij deel aan de eerste moderne productie van Alessandro Melani’s “L’Empio Punito”. Hij neemt ook deel aan het Barokfestival in Rome samen met de sopraan Cristina Fanelli en musici als Vera Alcalay en Diego Cantalupi. Hij werkt als continuist samen met Walter Marzilli aan de realisatie van het drama “San Ignacio de Loyola” van Domenico Zipoli / Martin Schmidt in de academische zaal van het Pauselijk Instituut voor Heilige Muziek in Rome. Als onderdeel van Muziekdag 2022 werkte hij samen met het Muziekinstrumentenmuseum in Rome door een concertles te maken voor de presentatie van de nieuwe indeling van de museumzalen.

    Naast zijn concertactiviteit houdt hij zich bezig met musicologische studie en onderzoek. Hij studeerde af in Musicologie aan de “La Sapienza” Universiteit van Rome en heeft bijgedragen aan het in kaart brengen van muzikale informatie binnen het “ArtMus”-project, opgenomen in de Onderzoeksprogramma’s van Nationaal Belang (PRIN).

    Hij werd ook de winnaar in de categorie “oude instrumenten” van de Mario D’Agosto-wedstrijd, die begin oktober 2022 in Rome werd gehouden en leverde een bijzondere bijdrage aan de cd “Ardo d’amore” met het Ensemble Opera Omnia.

  • Stefano Sabene
    Stefano Sabene
    Blokfluit, muzikale directie

    Stefano Sabene is artistiek leider van het Roma Opera Omnia festival en van het Spiritualia festival, waar hij interdisciplinaire programma’s uitvoert tussen kunst, muziek en architectuur in musea, kerken en diverse andere historische gebouwen in Rome.
    Hij speelde reeds honderden concerten in de beste internationale festivals, als dirigent en fluitist op het gebied van renaissance-, barok- en hedendaagse muziek.
    Als chef-dirigent van het Mozart Sinfonietta Orchestra werkte hij samen met solisten als Boris Bloch, Luìs Bacalov, Carlo Bruno en componisten als Sylvano Bussotti, Luìs Bacalov, René Clemencic, Hans-Juergen Gerung, Luigi Esposito, en dirigeerde hij tal van wereldpremières.
    Hij is ook producer voor het platenlabel Opera Omnia; Componist; dirigent van filologische ensembles zoals Schola Romana Ensemble en Opera Omnia Ensemble; en de bedenker en uitvoerder van het Traverse Consort.
    Voor zijn werk als dirigent ontving hij de internationale prijs “Foyer des Artistes”.

    Stefano is ook kunstfotograaf, en als dusdanig brengt hij zijn dagelijkse contact met de meesterwerken van kunst en architectuur over, evenals zijn muzikale opleiding als dirigent, componist en fluitist.
    Bij het maken van zijn fotografische werken past hij analoge en digitale technieken toe die zijn geïnspireerd op de vroege dagen van de fotografie, zoals de camera obscura (fotografie zonder lenzen) en off-camera processen.
    Stefano Sabene werkt, met zijn artistieke projecten, samen met diverse instellingen, zoals universiteiten, academies, musea, galerijen, en wordt geregeld uitgenodigd om deel te nemen aan RAI en Vaticaanse radio-uitzendingen.
    Hij heeft solo- en groepstentoonstellingen gehouden, kunstenaarsboeken, essays, fotoboeken en tal van audio-cd’s en dvd’s gepubliceerd.

  • Paola Alonzi
    Paola Alonzi
    Sopraan

    Paola Alonzi begon met zingen op 10-jarige leeftijd in het koor van S. Maria in Via onder leiding van P. Vittorio Catena, en kreeg al snel solorollen. Later volgde ze de zangcursus aan het Conservatorium van S. Cecilia in Rome onder leiding van Valerio Paperi, en vervolmaakte ze zich bij Paola Leolini.

    Ze specialiseerde zich in het barokrepertoire en speelde toneelrollen als Serpina (La serva padrona, G.B. Pergolesi Rome, Teatro de Servi, Palazzo Doria Pamphilj), Dirindina (La Dirindina, D. Scarlatti, Matelica Festival, Rome Teatro dei Servi), Amore (De vertegenwoordiging van ziel en lichaam, E. De Cavalieri Cortona Festival) en vele anderen.

    Ze trad op als soliste in stukken als Stabat Mater van G.B. Pergolesi en van L. Boccherini (Todi Arte Festival) voor solisten en orkest, de Lamentazioni van A. Scarlatti (Roma Easter Festival) voor sopraan en orkest, Passio DNJC van A. Scarlatti (Roma Festival I Suoni dello Spirito) The Resurrection van G.F. Händel (Viterbo Barokfestival), Cantates van A. Vivaldi, G.F. Händel, Requiem van W.A. Mozart (Portici, Mozart Box Festival).
    Ze heeft verschillende cd’s en dvd’s op haar naam staan, evenals verschillende radio-uitzendingen (Radio 3 Suite). Ze is mede-oprichter van Rome Opera Omnia waarvan ze sopraansoliste is en waarvan ze de artistieke productie voor haar rekening neemt.