Het Dissonantenkwartet van Mozart

Datum

24-02-24
Vervallen

Tijd

20:00 - 21:30

Locatie

Sint-Gorgoniuskerk, Hoegaarden
Houtmarkt, Hoegaarden
Website
https://www.klassiekindekapel.be/locaties/sint-gorgoniuskerk-in-hoegaarden/

Het Dissonantenkwartet van Mozart is één van de 6 strijkkwartetten die de componist schreef en opdroeg aan zijn leermeester en vriend, Joseph Haydn. Dat Mozart deze stukken precies aan Haydn opdroeg, had er alles mee te maken dat het Haydn was die het strijkkwartet in de toenmalige muziekwereld had geïntroduceerd. En het Dissonantenkwartet springt er, met haar atonale opening die destijds heel bevreemdend werd gevonden, terecht uit als één van de grote meesterwerken van het muzikale genie.

Meteen zette Mozart de deur open voor andere componisten om verder de grenzen van de mogelijkheden van het strijkkwartet af te speuren, iets wat Felix Mendelssohn een kleine 40 jaar later op briljante manier zou doen met zijn Strijkkwartet in a mineur, op. 13.

Het mag dan ook niet verwonderen dat het Protean Quartet precies deze twee werken koos voor dit concert.

Programma

  • Wolfgang Amadeus Mozart – Strijkkwartet nr. 19 in C, opus 10 nr. 6 – “Dissonantenkwartet”
    • Adagio-Allegro
    • Andante cantabile in F
    • Menuetto. Allegro in C (trio in c mineur)
    • Allegro molto
  • Felix Mendelssohn, Strijkkwartet in a mineur, opus 13
    • Adagio-Allegro vivace
    • Adagio non lento
    • Allegretto con moto-Allegro di molto
    • Presto-Adagio non lento

 

Protean Quartet

Het Protean Quartet werd in 2018 geboren in Bazel. Het ontleent zijn naam aan “Proteus”, de Griekse god van de zee, die op zijn beurt de oorsprong is van het zelfstandig naamwoord “proteo” als de kwaliteit van iets dat vaak van vorm, affect of mening verandert. Zo identificeert het “Protean Quartet” zichzelf met een kritische geest in permanente herziening en dialoog met de muziek, op zoek naar nieuwe ideeën en creatieve impulsen. ​
Gedreven door de nieuwsgierigheid en passie voor de ‘historisch geïnformeerde uitvoering’, richt het ensemble zich vooral op de herontdekking van het stilistische, retorische en technische aspect van de muzikale taal van de barok tot de klassieke en romantische periode. ​
Onlangs heeft het ensemble de eerste prijs gewonnen op de York International Early Music Competition 2022 (VK) en de eerste prijs op de Biagio-Marini International Competition 2020 (DE). Sinds de oprichting heeft het kwartet opgetreden op belangrijke festivals, waaronder het Oude Muziek Festival in Utrecht (NL), FIAS in Madrid (SP) en Festival de Saintes (FR). ​
Naast hun toewijding aan het kwartet spelen hun leden regelmatig met enkele van de belangrijkste groepen uit de barokscene, zoals onder meer Akademie für Alte Musik Berlin, Lautten Compagney en Gli Incogniti. In januari 2023 brachten ze hun debuut-cd uit bij het Spaanse label “Eudora Records”.

Artiesten / Ensemble

  • Edi Kotler
    Edi Kotler
    Viool

    Edi Kotler voltooide zijn opleiding aan de Hochschule für Musik “Hanns Eisler” Berlijn en Hochschule für Musik in Dresden. Hij heeft verschillende individuele en kamermuziekprijzen gewonnen, waaronder de eerste prijzen op de Tel-Aviv University Competition, de Publieksprijs op ”Aviv Competition ”, de tweede prijs op de “Berliner Bach Wettbewerb” voor oude muziek met zijn groep “Himmelhofkapelle”.
    Edi werkte ook regelmatig samen met de Akademie für Alte Musik Berlin, met dirigenten als René Jacobs, Bernhard Fork en Georg Kallweit, en treedt regelmatig op op kamermuziek- en oudemuziekfestivals in gans Europa.

  • Javier Aguilar Bruno
    Javier Aguilar Bruno
    Viool

    Javier Aguilar Bruno studeerde in Berlijn en Bazel, aan de Hochschule für Musik “Hanns Eisler”, de Universität der Künste en de Schola Cantorum Basiliensis. Hij is lid van verschillende ensembles, waaronder de Geneva Camerata, Lautten Compagney en gastspeler bij Akademie für Alte Musik Berlin. Hij heeft verschillende subsidies ontvangen van verschillende ensembles en instellingen, zoals de “Giorgio Cini” Foundation in Venetië, de groep “Gli Incogniti” en het ensemble “Balthazar Neumann”. In de laatste editie van de “Bach-Wettbewerbs” won hij met zijn groep “Himmelhofkapelle” de tweede prijs.

  • Ricardo Gil Sánchez
    Ricardo Gil Sánchez
    Altviool

    Ricardo voltooide zijn bachelorstudie in Barcelona bij Ashan Pillai en Jonathan Brown. In 2015 verhuisde hij naar Bazel, waar hij zijn masterstudie voltooide bij Silvia Simionescu. Daar maakte hij zijn eerste contact met oude muziek en studeerde postdoctorale studies aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Amandine Beyer. Hij werkt samen met groepen als “Gli Incogniti”, “Infermi D’Amore”, “Abchordis Ensemble” of “I Gemelli”.

  • Clara Rada Gómez
    Clara Rada Gómez
    Cello

    Clara voltooide haar cellostudies in Zaragoza en Zürich bij Ángel Luis Quintana, Roel Dieltiens en Thomas Demenga. Ze voltooide haar masteropleiding oude muziek bij Christophe Coin aan de Schola Cantorum Basiliensis.
    Ze is lid van het “Duo Seneca”, het “Trio Costa Rica” en de Geneva Camerata. Clara speelt op twee prachtige instrumenten: een Franse cello uit 1820 van Mirecourt en een klassieke cello, een kopie van een Amati-Ruggeri 2018 gebouwd door Damien Gest.