Roma Opera Omnia – Canticum Canticorum

Datum

18-11-23
Vervallen

Tijd

20:00 - 21:15

Locatie

Sint-Gorgoniuskerk, Hoegaarden
Houtmarkt, Hoegaarden
Website
https://www.klassiekindekapel.be/locaties/sint-gorgoniuskerk-in-hoegaarden/

Canticum Canticorum brengt ons terug naar de late renaissance, de tijd van componist Palestrina. Het Romeinse ensemble Roma Opera Omnia, brengt voor Klassiek in de Kapel een eigen bewerking van dit meesterwerk voor tenor, sopraan en instrumentale begeleiding. Precies omdat Palestrina heel wat vrijheid voorzag voor interpretatie door de uitvoerders -wat niet ongewoon was in de late 16de eeuw-, blijft de bewerking die Stefano Sabene voor Roma Opera Omnia maakte, toch trouw aan de originele compositie van Canticum Canticorum.

Programma

  • Osculetur me  – Trahe me – Nigra sum Si ignoras te – Pulchre sunt – Fasciculus mhyrrae – Ecce tu pulcher es – Vulnerasti cor meum – Sicut lilium
  • Laeva ejus – Vox dilecti mei – Surgam et circuibo – Adjuro vos – Caput ejus – Quae est ista – Guttur tuum – Veni dilecte mi

 

Roma Opera Omnia bestaat sinds 2010 en werd geboren als een huisensemble van het Roma Opera Omnia-festival, waar het honderden concerten en opnames heeft uitgevoerd. De groep werd opgericht door artistiek en muzikaal leider Stefano Sabene, die besloot om de erfenis en ervaringen van het Schola Romana Ensemble, verder te zetten. Het ensemble heeft een vaste kern, maar werkt ook samen met tal van andere musici, afhankelijk van het repertoire. In Rome brengen ze quasi dagelijks concerten op bijzondere locaties, telkens met de bedoeling om de pracht van de eeuwige stad in de verf te zetten. Voor Canticum Canticorum bestaat het ensemble uit:

  • Paola Alonzi (Sulamita), sopraan
  • Franco Todde (Salomone), Tenor  en renaissance gitaar
  • Lorenzo Sabene, renaissance luit
  • Stefano Sabene, renaissance dwarsfluit en muzikale leiding

 

Artiesten / Ensemble

  • Paola Alonzi
    Paola Alonzi
    Sopraan

    Paola Alonzi begon met zingen op 10-jarige leeftijd in het koor van S. Maria in Via onder leiding van P. Vittorio Catena, en kreeg al snel solorollen. Later volgde ze de zangcursus aan het Conservatorium van S. Cecilia in Rome onder leiding van Valerio Paperi, en vervolmaakte ze zich bij Paola Leolini.

    Ze specialiseerde zich in het barokrepertoire en speelde toneelrollen als Serpina (La serva padrona, G.B. Pergolesi Rome, Teatro de Servi, Palazzo Doria Pamphilj), Dirindina (La Dirindina, D. Scarlatti, Matelica Festival, Rome Teatro dei Servi), Amore (De vertegenwoordiging van ziel en lichaam, E. De Cavalieri Cortona Festival) en vele anderen.

    Ze trad op als soliste in stukken als Stabat Mater van G.B. Pergolesi en van L. Boccherini (Todi Arte Festival) voor solisten en orkest, de Lamentazioni van A. Scarlatti (Roma Easter Festival) voor sopraan en orkest, Passio DNJC van A. Scarlatti (Roma Festival I Suoni dello Spirito) The Resurrection van G.F. Händel (Viterbo Barokfestival), Cantates van A. Vivaldi, G.F. Händel, Requiem van W.A. Mozart (Portici, Mozart Box Festival).
    Ze heeft verschillende cd’s en dvd’s op haar naam staan, evenals verschillende radio-uitzendingen (Radio 3 Suite). Ze is mede-oprichter van Rome Opera Omnia waarvan ze sopraansoliste is en waarvan ze de artistieke productie voor haar rekening neemt.

  • Franco Todde
    Franco Todde
    Tenor, renaissancegitaar

    Na zijn diploma gitaar, behaald aan het Santa Cecilia Conservatorium in Rome, wijdde Franco Todde zich aan de studie zang en compositie. Hij volgde masterclasses gitaar, koordirectie en gregoriaans bij de meesters Leo Brower, Eliot Fisk, Krum Maximov en Amleto Luciano Massa.

    Hij heeft nationale en internationale gitaarwedstrijden gewonnen als solist en als lid van het Roman Guitar Trio, een formatie waarmee hij een intense concertactiviteit heeft in Italië en in het buitenland. Dit trio heeft diverse prijzen en erkenningen gewonnen, in 1994 speelde het live op het radioprogramma Radio3 Suite en werd het door Maestro Michele Dall’Ongaro uitgenodigd om op te treden, als onderdeel van het Roma Europa Festival, op beroemde Piazza del Campidoglio in Rome.

    Als tenor werkte hij samen met verschillende koren en kamerensembles, Coro del’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Coro Filarmonia di Roma, I Solisti di Bologna, Ensemble Vocalise, Ensemble Camerata Nova. Finalist in de Nationale Competitie voor rollen in het koor, aangekondigd door de Accademia Nazionale di Santa Cecilia in 1996, nam hij deel aan verschillende producties, waaronder Œdipus Rex van Igor Stravinsky onder leiding van Gianluigi Gelmetti en König Stephan van Ludwig van Beethoven geregisseerd door Myung – Whun Chung.

    In 1997 werd hij door Maestro Theo Loosli als solist gekozen voor de uitvoering van het Weihnachtsoratorium van Johann Sebastian Bach in het Palazzo della Cancelleria in Rome met het Gonfalone Chamber Orchestra en het Roman Polyphonic Choir. In 1998 nam hij als eerste tenor van het koor van de Accademia Nazionale di Santa Cecilia deel aan de opname Deutsche Grammophon Himn for the world II samen met Cecilia Bartoli en Andrea Bocelli en aan de tournee van het koor in Bremen voor een concert met het London Philharmonic Orchestra onder leiding van Myung – Whun Chung.

    Hij zong in het Musica Reservata Choir sinds zijn debuut en ter gelegenheid van het winnen van de derde prijs op de 35e Nationale Polyfone Competitie van Arezzo. Hij werkt al vele jaren samen met het Schola Romana Ensemble, een vocale en instrumentale groep gespecialiseerd in renaissance- en barokrepertoire, waarbij hij solorollen ondersteunt in heilige muziekproducties zoals: Passio Secundum Joannem van Tomás Luis de Victoria, Passio van Alessandro Scarlatti, Historia di Abraham et Isaac van Giacomo Carissimi, Messiah van Georg Friedrich Händel, Christmas Oratorio van Johann Sebastian Bach. In 2009 speelde hij de rol van San Giovanni in Georg Friedrich Händels Oratorium De Verrijzenis, een voorstelling die de 39e editie van het Viterbo Baroque Festival inluidde.

    Hij heeft zowel als gitarist als zanger opnames gemaakt voor RAI-TV en heeft gespeeld in filmsoundtracks. Hij heeft opgenomen voor de platenmaatschappijen Deutsche Grammophon, Pentaphon, Cinevox Record, Musikstrasse en Chromamedia en is de auteur van didactische werken en vocale en instrumentale transcripties.

    Sinds 1996 treedt hij op in de dubbelrol van zanger en gitarist, puttend uit dat uitgebreide repertoire voor solozang en instrument dat reikt van de 16e tot de 19e eeuw en heeft hij de opname gemaakt van twee cd’s uitgegeven door Simmetria Edizioni.

  • Lorenzo Sabene
    Lorenzo Sabene
    Luit

    Lorenzo Sabene begon klassieke gitaar te studeren op 10-jarige leeftijd, om zich later te wijden aan de luit en oude tokkelinstrumenten onder leiding van Andrea Damiani aan het S. Cecilia Conservatory of Music in Rome, waar hij in 2018 cum laude afstudeerde. Vervolgens perfectioneerde hij zich in barokgitaar bij Xavier Diaz-Latorre in Barcelona aan de ESMUC in 2019.

    Onder de stichtende leden van het Ensemble Opera Omnia heeft hij tientallen concerten gegeven in Italië en in het buitenland. Het Roma Opera Omnia Ensemble is gespecialiseerd in het plannen en creëren van muzikale en multimediaroutes met een hoog cultureel profiel, met bijzondere aandacht voor de versterking van het artistieke en architecturale erfgoed van Rome. In meer dan 10 jaar activiteit heeft het Ensemble honderden evenementen georganiseerd die kunst, muziek en dans combineren in prestigieuze historische gebouwen en plaatsen van aanbidding van hoge artistiek-culturele betekenis: onder andere Palazzo Doria Pamphilj, Sant’Agnese in Agone, San Luigi dei Francesi, Villa Farnesina, Museum en crypte van de Cappuccini, Leonardo Experience Museum, S. Maria dell’Orto, S. Maria del Popolo, Palazzo Patrizi, Palazzo Falconieri (Hongaarse Academie). In deze context heeft Lorenzo Sabene ook als solist ervaring opgedaan in samenwerking met universitaire instellingen, en zorgde hij voor het tekstuele apparaat van concerten van de Universitaire Concerten van La Sapienza in Rome.

    Hij werkte ook als continuist samen met het Schola Romana Ensemble in het kader van de viering van de 350e verjaardag van de dood van Francesco Borromini, gepromoot door de Accademia di San Luca, de Vaticaanse Musea, de Faculteit Architectuur van de La Sapienza Universiteit van Rome, de Academie voor Schone Kunsten in Rome en MAXXI – Nationaal Museum voor de Kunsten van de 21e Eeuw.

    Als continuospeler op de theorbe en barokgitaar heeft hij ook samengewerkt met het Stradella Project onder leiding van Andrea De Carlo, waarbij hij het oratorium “Santa Editta” naar belangrijke festivals in heel Italië bracht, waaronder Festival Grandezze e Meraviglie; Pergolese Spontini-festival; Festival Oude Muziek “In de voetsporen van Cusanino”; Barattelli-concertvereniging; Alessandro Stradella FBAS Barokfestival; Seizoen van de oprichting van de Pietà dei Turchini in Napels. Met het Reate Festival Baroque Ensemble onder leiding van Alessando Quarta neemt hij deel aan de eerste moderne productie van Alessandro Melani’s “L’Empio Punito”. Hij neemt ook deel aan het Barokfestival in Rome samen met de sopraan Cristina Fanelli en musici als Vera Alcalay en Diego Cantalupi. Hij werkt als continuist samen met Walter Marzilli aan de realisatie van het drama “San Ignacio de Loyola” van Domenico Zipoli / Martin Schmidt in de academische zaal van het Pauselijk Instituut voor Heilige Muziek in Rome. Als onderdeel van Muziekdag 2022 werkte hij samen met het Muziekinstrumentenmuseum in Rome door een concertles te maken voor de presentatie van de nieuwe indeling van de museumzalen.

    Naast zijn concertactiviteit houdt hij zich bezig met musicologische studie en onderzoek. Hij studeerde af in Musicologie aan de “La Sapienza” Universiteit van Rome en heeft bijgedragen aan het in kaart brengen van muzikale informatie binnen het “ArtMus”-project, opgenomen in de Onderzoeksprogramma’s van Nationaal Belang (PRIN).

    Hij werd ook de winnaar in de categorie “oude instrumenten” van de Mario D’Agosto-wedstrijd, die begin oktober 2022 in Rome werd gehouden en leverde een bijzondere bijdrage aan de cd “Ardo d’amore” met het Ensemble Opera Omnia.

  • Stefano Sabene
    Stefano Sabene
    Blokfluit, muzikale directie

    Stefano Sabene is artistiek leider van het Roma Opera Omnia festival en van het Spiritualia festival, waar hij interdisciplinaire programma’s uitvoert tussen kunst, muziek en architectuur in musea, kerken en diverse andere historische gebouwen in Rome.
    Hij speelde reeds honderden concerten in de beste internationale festivals, als dirigent en fluitist op het gebied van renaissance-, barok- en hedendaagse muziek.
    Als chef-dirigent van het Mozart Sinfonietta Orchestra werkte hij samen met solisten als Boris Bloch, Luìs Bacalov, Carlo Bruno en componisten als Sylvano Bussotti, Luìs Bacalov, René Clemencic, Hans-Juergen Gerung, Luigi Esposito, en dirigeerde hij tal van wereldpremières.
    Hij is ook producer voor het platenlabel Opera Omnia; Componist; dirigent van filologische ensembles zoals Schola Romana Ensemble en Opera Omnia Ensemble; en de bedenker en uitvoerder van het Traverse Consort.
    Voor zijn werk als dirigent ontving hij de internationale prijs “Foyer des Artistes”.

    Stefano is ook kunstfotograaf, en als dusdanig brengt hij zijn dagelijkse contact met de meesterwerken van kunst en architectuur over, evenals zijn muzikale opleiding als dirigent, componist en fluitist.
    Bij het maken van zijn fotografische werken past hij analoge en digitale technieken toe die zijn geïnspireerd op de vroege dagen van de fotografie, zoals de camera obscura (fotografie zonder lenzen) en off-camera processen.
    Stefano Sabene werkt, met zijn artistieke projecten, samen met diverse instellingen, zoals universiteiten, academies, musea, galerijen, en wordt geregeld uitgenodigd om deel te nemen aan RAI en Vaticaanse radio-uitzendingen.
    Hij heeft solo- en groepstentoonstellingen gehouden, kunstenaarsboeken, essays, fotoboeken en tal van audio-cd’s en dvd’s gepubliceerd.

Compagnie Trespugliese

Het gezelschap Trespugliese bestaat uit de Argentijnse tangodansers Sebastian Ovejero, oorspronkelijk afkomstig uit het noordwesten van Argentinië, en Marie Quilly, die opgroeide in Bretagne.
Na ongeveer tien jaar in Spanje te hebben gewoond, besloten Sebastian en Marie zich in Frankrijk te vestigen terwijl ze hun tournees voortzetten met verschillende muziekgroepen in Spanje en Frankrijk, maar ook in Portugal, Rusland, Israël en Argentinië.
Ze deelden onder meer het podium met gitarist Lakmal Peiris in Madrid of met Proyecto Tamgú tijdens het Granada International Tango Festival (Spanje). Ze hebben La Porteña Tango Trío meerdere malen begeleid op internationale tournees. Ze werkten samen met de alternatieve tangogroep Galeon Tango en met het Théâtre équestre de Bretagne.
Momenteel worden ze opgemerkt op de Franse podia als dansers van het klassieke muziekduo Fortecello en het tangotrio Fortecello Project.

Ze bieden ook verschillende dansshows aan die zijn aangepast aan alle soorten publiek, ruimtes en logistiek, en bieden regelmatig workshops en cursussen aan voor verschillende tangostructuren en festivals in Frankrijk en elders.

Carmela Delgado

Carmela Delgado werd in 1991 in Parijs geboren en studeerde aan het Conservatorium van Gennevilliers en in Argentinië. Ze treedt op in gerenommeerde concert- en operahuizen, waaronder Straatsburg, Mulhouse en Rennes, en speelt tangomuziek zoals “Maria de Buenos Aires” en “MisaTango”. Ze werkt samen met ensembles als L’Orchestre de Bretagne en L’Orchestre Lutetia.

Internationaal trad ze op in Praag met “Maria de Buenos Aires”. In Argentinië werkte ze met muzikanten als Ramiro Gallo en Rudi Flores. Carmela focust op tango en improviseert en speelt kamermuziek in diverse ensembles zoals Cuarteto Lunares en EOS.

Ze onderzoekt Argentijnse folklore en flamenco, werkt samen met haar vader Manuel Delgado, en tourde in 2018 door China met het Franse chanson-ensemble Canaille de Panam. Carmela doceert bandoneon aan het Conservatorium Edgard-Varèse en geeft masterclasses op festivals als Tango de Tarbes en het International Institute for World Music.

Philippe Argenty

Philippe Argenty gaat in 2000 naar de Muziekacademie en verhuist in 2003 naar Parijs om zich op muziek en piano te concentreren. In 2005 begint hij aan het Conservatori Superior de Música van Liceu in Barcelona, waar hij in 2011 afstudeert met een diploma in “Piano Performance” en de hoogste onderscheiding krijgt voor zijn uitvoering van Liszts 2e Pianoconcert.

In 2005 wint hij de 2e prijs op het Grand Concours International de Piano in Parijs. Sinds 2004 treedt hij op in verschillende landen, zowel solo als in kamermuziek. In 2011 gaat hij op tournee met het Barcelona-orkest “ConjuntXXI” en speelt het Liszt 2e Pianoconcert. Hij treedt op bij diverse festivals en speelt in formaties zoals Duo Fortecello en NonStop Tango Trio.

Sinds 2016 organiseert hij festivals en muziekseizoenen, waaronder “Les Clés du Classique” en “Saint Savin Piano & Master Classes Festival”. In 2017 treedt hij toe tot de raad van het Festival Pablo Casals in Prades en is sinds 2008 artistiek manager van Les Clés du Classique. In 2015 is hij jurylid bij de Festival Art Duo in Praag.

Met Anna Mikulska (Duo Fortecello) bracht hij albums uit: “Cello and Piano World Tour” (2015), “Soul of Nations” (2018), en “Chopin: Ange ou Démon?” (2022). Ze tourden door Europa, China en de VS. Met Duo Fortecello werkt hij aan het “Music for All” programma en coacht hij jonge artiesten.

Anna Mikulska

Anna Mikulska-Argenty begon haar muziekstudie op zesjarige leeftijd. In 2005 startte ze aan de Muziekacademie in Krakau en studeerde later aan de Ecole Normale de Musique in Parijs. Ze kreeg advies van bekende cellisten zoals Anner Bylsma en Arto Noras. In 2010 behaalde ze een Master’s degree en een Cello Aptitude Certificate.

Sinds 2005 speelt ze solo met verschillende orkesten, zoals het Symfonieorkest van de Muziekacademie van Krakau en het Young Philharmonic Orchestra. Ze speelde in het Cracow Royal Quartet en vormde in 2011 het Quator Volubilis. Ze trad ook op met Nigel Kennedy’s “Orchestra of Life” en tourde door Europa.

Sinds haar verhuizing naar Frankrijk werkt ze samen met het Limoges and Limousin Orchestra en het orkest van Soirées Lyriques in Sanxay. Ze specialiseerde zich in kamermuziek met formaties zoals Duo Fortecello en Trio Gatti. Haar albums met pianist Philippe Argenty omvatten “Cello and Piano World Tour” (2015), “Soul of Nations” (2018), en “Chopin: Ange ou Démon?” (2022). Ze gingen op tournee in Europa, China en de VS.

Sinds 2015 is ze co-directeur van festivals in Frankrijk en lid van de bestuursraad van het Pablo Casals Festival. Met Duo Fortecello werkt ze aan het “muziek voor iedereen” programma, dat klassieke muziek naar kleine dorpen, ziekenhuizen en scholen brengt. Daarnaast coacht ze jonge artiesten.

Pierre Vopat

Pierre Vopat werd geboren in Luik en studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Shirly Laub en haar assistenten Frédéric d’Ursel en Kerstin Hoelen. Ook kreeg hij de kans om een ​​jaar te studeren bij de beroemde violist Lorenzo Gatto.
Sinds 2014 is hij lid van de Young Belgian Strings en kreeg hij de gelegenheid om meerdere jaren op rij bij het NJO te spelen. Hij speelde ook met het Wiener Jeugdorkest, het Oostenrijkse Jeugdorkest en het Aurora Symphony Orchestra in Stockholm.
Hij is de winnaar van verschillende wedstrijden in België zoals Belfius Classics, Horlait-Dapsens en Maurice Lefranc. Momenteel bouwt Pierre een muzikale carrière op in België, met name binnen verschillende symfonische orkesten, terwijl hij een zeer intense activiteit in de kamermuziek behoudt.

Jungbin Lim

Jungbin Lim werd geboren in Zuid-Korea. In 2009 studeerde ze met grote onderscheiding af aan de Ewha Women’s University in Seoul, waar ze een leerling was van Young Lim Ham en Sun-gyu Kim.
Ze bracht haar passie voor piano tijdens verschillende concerten met het Korean Catholic Symphony and Chamber Orchestra (2009-2013). Daarnaast begeleidde ze het Accel Youth Orchestra, het Goyang Chamber Orchestra en het Pilgrim Choir.
Sinds september 2016 woont Jungbin Lim in België, waar ze studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel, onder leiding van Boyan Vodenitcharov, waarna ze begeleiding en kamermuziek studeerde.
Momenteel combineert ze haar werk aan het Koninklijk Conservatorium Brussel als begeleider van de celloklas en haar passie voor kamermuziek in het Trio Memento.

Álvaro Quintero

Álvaro Quintero werd geboren in Colombia. Hij begon zijn muziekstudie aan het Tolima Conservatorium in zijn geboortestad en vervolgde zijn muzikale opleiding in Venezuela als deel van het beroemde El Sistema-project, waar hij de kans kreeg om in verschillende orkesten te spelen onder leiding van Gustavo Dudamel.
In 2012 begon hij zijn studies aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel in de klas van Didier Poskin. Vervolgens studeerde hij kamermuziek, wat hem ertoe aanzette om concerten te geven in België en Frankrijk.
Momenteel combineert hij muziekonderwijs als onderdeel van een sociaal-muzikaal project in Brussel met concerten met verschillende ensembles in België, waaronder het Trio Memento.

Marco Mantovani

Marco Mantovani werd in Mantova geboren en studeerde af er aan het conservatorium onder leiding van Antonio Pulleghini met de hoogste cijfers en onderscheidingen. Daarna studeerde hij drie jaar bij Andrea Lucchesini aan “Scuola di Musica di Fiesole”  in Firenze, waar hij cum laude afstudeerde. Hij behaalde zijn Master in ‘Piano Performance’ (2017) en zijn ‘Postgraduate’ diploma (2018), beide met de hoogste onderscheiding, aan het Koninklijk Conservatorium Brussel in de klas van Aleksandar Madzar. In 2017 ontving hij van het Conservatorium de prijs ‘Ingeborg Köberle’ als ‘meest veelbelovende student van het jaar’. Fundamenteel voor zijn artistieke ontwikkeling, zijn ook de adviezen geweest die hij kreeg van de beroemde Portugese pianiste Maria João Pires.

Zijn repertoire reikt van Bach tot Hedendaagse muziek. Zijn passie voor kamermuziek drijft hem ertoe om regelmatig met verschillende musici op te treden en hij is stichtend lid van het “Egmont Chamber Music” ensemble.

Marco Mantovani is assistent-professor piano aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, pianoprofessor aan het Conservatoire de Pantin in Parijs en doctoraatsonderzoeker aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en de Vrije Universiteit Brussel in het ‘Doctoraat in de Kunsten’.

Evan Buttar

Evan Buttar heeft een gevarieerde en internationale carrière als uitvoerend musicus op zowel de barokcello als de viola da gamba. Hij heeft opgetreden met groepen als het Orkest van de Achttiende Eeuw, Le Concert des Nations, Ensemble Zefiro, PRJCT Amsterdam en Wrocław Baroque Orchestra, en speelt regelmatig met verschillende ensembles, waaronder het Luthers Bach Ensemble, Musica Gloria, Das Neue Mannheimer Orchester en het Butter Quartet, een historisch geïnformeerd strijkkwartet waarvan hij een van de oprichters is. Zijn kamer- en orkestervaringen hebben hem op internationale podia gebracht op talloze festivals, waaronder het Utrecht Early Music Festival, het MA Festival Brugge, Mozartfest Würzburg, Festival Berlioz, Chopin and his Europe Festival, het Innsbruck Festival of Early Music, de Beethoven Academy in Wrocław en de String Quartet Biennale Amsterdam.

Evan begon op jonge leeftijd met muziek maken in Vancouver, Canada. Na het behalen van een bachelordiploma moderne cello aan de Universiteit van Ottawa in 2014, inspireerde zijn fascinatie voor historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijken hem om naar Nederland te verhuizen, waar hij momenteel woont. Daar behaalde hij in 2016 een masterdiploma barokcello bij Jaap ter Linden aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en datzelfde jaar begon hij daar aan een tweede masterstudie op de viola da gamba bij Mieneke van der Velden en Philippe Pierlot, die hij in 2018 afrondde.

Evan bespeelt een barokcello van Jakob Weiss (ca. 1745) die hij genereus in bruikleen heeft gekregen uit de collectie van het Nederlands Muziekinstrumenten Fonds.

Pieter De Praetere

Pieter De Praetere is een Belgische contratenor. Als solist legt hij zich vooral toe op barokmuziek. Daarnaast is hij een veelgevraagde figuur in het muziektheater.

Pieter is geboren in een muzikale familie. Op zijn 10de gaat hij stemvorming volgen bij Pascal Devreese in Ronse. Op zijn 16de trekt hij naar countertenor Steve Dugardin in Antwerpen. Tijdens zijn studies Literatuurwetenschappen aan de Universiteit Gent volgt hij les bij Hilde Coppé. Kort daarna trekt hij naar het Koninklijk Conservatorium Brussel bij Lena Lootens.

Als solist heeft Pieter een stevig repertoire opgebouwd. Zo vertolkt hij solistenrollen in Messiah van Händel, Stabat Mater van Pergolesi, Gloria van Vivaldi en een aanzienlijk aandeel van cantates, motetten en oratoria van J.S. Bach. Hiermee staat hij op binnen- en buitenlandse podia. Pieter zingt o.a. met de orkesten Musica Gloria, Il Gardellino, B’Rock, BachPlus, Apotheosis … Met Beniamino Paganini en Nele Vertommen van ensemble Musica Gloria werkt hij al enkele jaren intens samen. Samen brachten ze al enkele succesvolle Europese tournees tot stand en ook dit seizoen staan zij samen op binnen – en buitenlandse podia en in de opnamestudio.
In 2024 debuteert Pieter in de opera: in de Reaktorhalle in München zingt hij een hoofdrol in de operacreatie ‘Invitation to a Beheading’ van regisseur Maria Chagina en componist Leon Zmelty. Met het festival Midsummer Mozartiade en Orchestre Royal de Wallonie zingt hij de rol van Farnace in Mozarts ‘Mitridate, Re di Ponte’ in Brussel, Mons en Namur.

Naast zijn werk als klassiek zanger is Pieter een veelgevraagd figuur in het Vlaamse theaterlandschap. Met Muziektheater Broder toert hij al jaren door België met poëtische familievoorstellingen met en over klassieke muziek (Franzerl, Babushka, Seaking…)

Beniamino Paganini

Beniamino Paganini (°1994) heeft al van jongs af aan een passie voor oude muziek. Op 16-jarige leeftijd startte hij aan beide Koninklijke Conservatoria van Brussel, later aan de conservatoria van Leuven en Den Haag. Hij ontving zijn masterdiploma’s voor Traverso (2016), Klavecimbel (2017), Maestro al Cembalo (2019) en een bachelordiploma Musicologie (2018), allen met grote onderscheiding. Hij studeerde traverso bij Barthold Kuijken, Frank Theuns en Jan De Winne, renaissance fluit bij Kate Clark en Patrick Beuckels, klavecimbel bij Frédérick Haas, Fabio Bonizzoni, Kris Verhelst en Maestro al Cembalo bij Patrick Ayrton en musicologie aan de KU Leuven waar hij eveneens het diploma Educatieve master Cultuurwetenschappen behaalde.

Daarnaast treedt hij ook op met claviorganum, orgel en blokfluit. Door de Belgische Muziekpers werd hij uitgeroepen tot Jonge Musicus van het jaar 2020 en Klara selecteerde hem in 2021 als één van de Twintigers. Hij behaalde meerdere eerste prijzen en ontving de ‘Sonderpreis der Jury’ op de Internationale Telemann Wedstrijd (2021).

Beniamino is oprichter en, samen met Nele Vertommen, algemene en artistieke leider van het barokensemble Musica Gloria. Met dit ensemble speelt hij een dertigtal concerten per jaar voor organisaties als AMUZ (BE), Bachfest Leipzig (DE), BOZAR (BE), Concertgebouw Brugge (BE), De Bijloke (BE), Klara (BE), Les Festivals de Wallonie (BE), MA Festival (BE), Musica Antica (NL) en Trigonale Festival (AT). Ook realiseerde hij met Musica Gloria reeds talrijke video-opnames en cd’s

Verder werkt hij samen met vele andere ensembles zoals Il Gardellino, Scherzi Musicali, B’Rock en La Petite Bande in concerten en opnames. 

Nele Vertommen

Nele Vertommen (°1999) werd reeds als 5-jarige geboeid door oude muziek. Hier werd haar al duidelijk dat ze deze muziek ook zelf wilde kunnen spelen.

Enkele jaren later startte ze met hobolessen bij Korneel Alsteens. Wanneer ze na 2 jaar spelen ontdekte dat de prachtige hobo-solo’s uit de Mattheüs-Passie eigenlijk voor de barokhobo geschreven werden, ontstond het idee om barokhoboïste te worden.

Op haar 14de begon ze met zelfstudie voor barokhobo, waarna ze zich op 15-jarige leeftijd studente kon noemen aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, in de klas van Marcel Ponseele. Na een tussenjaar in Den Haag, ontving ze daar haar bachelordiploma met grote onderscheiding. Terug in België voltooide ze haar masterdiploma, eveneens met grote onderscheiding. Kort na haar afstuderen werd ze geselecteerd door Klara om deel uit te maken van hun reeks “De Twintigers”. Omdat ze ook een grote liefde heeft voor vroeger repertoire, werkt ze sinds enkele jaren ijverig aan haar vaardigheden op vroegere dubbelrietinstrumenten.

Samen met haar partner Beniamino Paganini leidt ze Musica Gloria. Dit ensemble treedt op voor organisaties zoals BOZAR (BE), Trigonale (AT), Bachfest Leipzig (DE), AMUZ (BE), Festivals de Wallonie (BE), SHFestival (CZ), Concertgebouw Brugge (BE), TAM Regensburg (DE) en 30CC (BE) en heeft al verschillende cd’s opgenomen. 

Behalve met Musica Gloria, speelt Nele regelmatig met ensembles als Il Gardellino (BE), A Nocte Temporis (BE), La Chapelle Harmonique (FR), Collegium Marianum (CZ), Gli Angeli Genève (CH), Le Poème Harmonique (FR), Utopia Orchestra (DE) en Concerto Köln (DE).